Липар, 71 (2020), стр. 63-81
АУТОР: Јасмина Б. Тешовић
Е-АДРЕСА: tesovicbjasmina@gmail.com
DOI: 10.46793/LIPAR71.063T
САЖЕТАК:
У раду се бавимо тумачењем драме Вишњик (1901), последњег драмског комада који је Чехов написао, с освртом на необично драматуршко решење, када је у питању статус главног протагонисте. Уместо personae dramatis својствене ондашњем театру, Чехов за главног јунака своје драме бира један воћњак тј. одабира категорију простора. С обзиром на изузетну свесност и промишљеност Чеховљеве драматургије, овим избором се потврђује не тек његово незадовољство затвореношћу модерне позорнице, тзв. сцене-кутије, већ и дистанцирање од преовлађујуће, савремене слике света, која се, захваљујући геометријском простору сцене, заснивала на потпуном поверењу у разум. Драмски простори имагинарног, препознати у оним неизговорљивим тренуцима када људско биће непосредно реагује на своју животну ситуацију, супротстављени су објективном свету смрти у драми Вишњик.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
простор, persona dramatis, сцена-кутија, смрт, ћутање, Чехов
ЛИТЕРАТУРА:
- Bašlar 2005: G. Bašlar, Poetika prostora, Čačak: Gradac.
- Bašović 2008: A. Bašović, Čehov i prostor, Novi Sad: Sterijino pozorje. Vilijams 1979: R. Vilijams, Drama od Ibzena do Brehta, Beograd: Nolit.
- Ibersfeld 1981: A. Ibersfeld, Aktancijalni model u pozorištu, u: Mirjana Miočinović (prir.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 84-117.
- Lukač 1978: Đ. Lukač, Istorija razvoja moderne drame, Beograd: Nolit.
- Markus 1981: S. Markus, Strategija dramskih lica, u: Mirjana Miočinović (prir.),
- Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 201-213.
- Sondi 1995: P. Sondi, Teorija moderne drame, Beograd: Lapis.
- Surio 1981: E. Surio, Dramaturške funkcije, u: Mirjana Miočinović (prir.), Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 57-83.
- Stajаn 1981: Dž. L. Stajan, Komunikacija u drami, u: Mirjana Miočinović (prir.),
- Moderna teorija drame, Beograd: Nolit, 214-243.
- Fergason 1979: F. Fergason, Pojam pozorišta, Beograd: Nolit. Hristić 1981: J. Hristić, Čehov, dramski pisac, Beograd: Nolit.