Узданица XXII I (2025) (стр. 267-280)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Анђела Н. Миловановић, Милан Ј. Стојановић, Ирена Б. Голубовић-Илић
DOI: 10.46793/Uzdanica22.1.267M
САЖЕТАК / ABSTRACT:
У раду је представљен пример примене СТЕПАМ концепта у настави Природе и друштва који је имао за циљ кориговање погрешних уверења ученика у вези са садржајима о електрицитету и електричној струји. Рад се базира на претпоставци да приличан број ученика IV разреда има погрешна уверења о појави електрицитета, наелектрисавању, електричном колу и електричној струји. У овом контексту, развијен је наставни час који интегрише различите дисциплине СТЕПАМ концепта како би, активним учењем и решавањем проблема, ученици своја погрешна уверења исправили. Интердисциплинарни приступ омогућава ученицима да, кроз практичан рад и комбиновање елементарних технолошких, инжењерских, уметничких вештина и физичких активности, на динамичан, интересантан и узрасту примерен начин развијају научне концепте. Рад садржи предлог структуре часа осмишљеног на тај начин да омогућава примену СТЕПАМ активности у свакодневној настави, са посебним акцентом на усвајање научно утемељених садржаја и могућност кориговања погрешних уверења ученика.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
СТЕПАМ концепт, погрешна уверења, Природа и друштво, електрична струја.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Antić (2007): S. Antić, Zablude u znanju koje ostaju uprkos školskom učenju, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 39(1), 48–68.
- Birs (2011): S. Z. Beers, 21st century skills: Preparing students for their future,
- Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121–126. https://doi.org/10.1080/00228958.2011.10516 581
- Beket, Beket (2012): J. W. Bequette, M. B. Bequette, A place for art and design education in the STEM conversation, Art Education.
- Bel, Gilbert (1996): B. Bell, J. Gilbert, Teacher development: A model from science education, Teaching and Teacher Education, 12(3), 289‒303. https://doi. org/10.1016/0742-051X(95)00048-1
- Bajbi (2013): R. W. Bybee, The case for STEM education: Challenges and opportunities, National Science Teachers Association.
- Či (2005): M. T. H. Chi, Commonsense conceptions of emergent processes: Why some misconceptions are robust, Cognitive Science, 29(4), 649–700.
- De Zan (2005): I. De Zan, Metodika nastave prirode i društva, Zagreb: Školska knjiga.
- Drajver, Gesne, Tibergien (1985): R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, Research on student conceptualizations in science, European Journal of Educational Psychology, 14(3), 381–402.
- Drajver, Gesne, Tibergien (1985): R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien, The pupils’ concept of electricity, European Journal of Science Education, 7(4), 423–434. https://doi. org/10.1080/0140528850070405
- Egen, Kaučak (2004): P. Eggen, D. Kauchak, Educational psychology: Windows, classrooms, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River.
- Golubović (1991): S. Golubović, Problemska nastava kao didaktički sistem, Učitelj, 7(1–2), 170–174.
- Hrinevič, Koruza, Rudenko, Proškin (2022): L. Hrynevych, L. Khoruzha, N. Rudenko, V. Proshkin, STEM education in the context of improving the science and mathematics literacy of pupils, XIV International Conference on Mathematics, Science and Technology Education, Journal of Physics: Conference Series, 2288, 012031. DOI:10.1088/1742-6596/2288/1/012031.
- Jakman (2008): G. Yakman, STEAM Education: An Overview of Creating a Model of Integrative Education, PTE Journal.
- Kvigli, Hero (2016): C. F. Quigley, D. Herro, STEAM conceptualization: Definitions, implications, and applications, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education.
- Kvigli, Hero (2019): C. F. Quigley, D. Herro, An educator’s guide to STEAM: engaging student using real-world problems, Foreword by: Deborah Hanuscin, New York: Teachers College Press.
- Kolb (1984): D. A. Kolb, Experiential learning: Experience as the source of learning and development, Prentice-Hall.
- Kultau, Maniotes, Кaspari (2019): C. C. Kuhlthau, L. K. Maniotes, A. K. Caspari, Guided Inquiry: Learning in the 21st Century, Libraries Unlimited.
- Lazarević, Banđur (2001): Ž. Lazarević, V. Banđur, Metodika nastave prirode i društva, Jagodina: Učiteljski fakultet u Jagodini, Beograd: Učiteljski fakultet u Beogradu.
- Liht, Tijs (1990): P. Licht, A. Thijs, The role of misconceptions in the teaching of science, International Journal of Science Education, 12(2), 127–138. https://doi.org/10.1080/0950069900120202
- Maeda (2013): J. Maeda, STEM + Art = STEAM, The STEAM Journal.
- Milovanović, Golubović-Ilić, Stanković (2025): A. Milovanović, I. Golubović-Ilić, S. Stanković, Implementation of STEM Concept in Teaching: Identifying and Correcting Students’ Misconceptions, In: I. Ćirković-Miladinović, D. Ristanović, O. Cekić-Jovanović, M. Stanojević Veselinović (Eds.), STEM/STEAM/STREAM Approach in Theory and Practice of Contemporary Education, Jagodina: University of Kragujevac, Faculty of Education 355–369.
- Morison, Njuman (2020): G. R. Morrison, D. Newman, Designing effective instruction (8th ed.), John Wiley & Sons.
- Pijaže (1976): J. Piaget, Piaget’s theory, In: H. Gruber, J. Voneche (Eds.), The essential Piaget, Basic Books, 11–20.
- Petrović (2006): V. Petrović, Razvoj naučnih pojmova u nastavi poznavanja prirode, Jagodina: Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Jagodini.
- Pravilnik o nastavnom planu i programu za osnovno obrazovanje i vaspitanje (2019): Službeni glasnik Republike Srbije ‒ Prosvetni glasnik, 11, 74–80. URL: http://demo. paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2020_06/PG_006_2020_002.htm.
- Šefer (2002): J. Šefer, Jedan model za razvijanje kurikuluma i evaluaciju učenika, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 34, 79–95.
- Vilotijević (1998): M. Vilotijević, Vrste nastave, Beograd: Učiteljski fakultet, Akademija.
- Vosniadu, Bruer (1992): S. Vosniadou, W. F. Brewer, Mental models of the earth: A study of conceptual change in childhood, Journal of Educational Psychology, 84(5), 773–792.
- Vosniadu, Bruer (1992): S. Vosniadou, W. F. Brewer, Mental models of the earth:
- A study of conceptual change in childhood, Cognitive Psychology, 24(4), 535–585. https:// doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-X