МОГУЋНОСТИ ПРИМЕНЕ ИНТЕГРАТИВНЕ НАСТАВЕ У ПРВОМ ЦИКЛУСУ OСНОВНОГ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА

Узданица XXII I (2025) (стр. 249-266)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Горана М. Старијаш, Ивко А. Николић, Ивана М. Петровић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.1.249S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Тематским планирањем у настави и интеграцијом садржаја доприноси се интелектуалном развоју ученика, формирању целовитог погледа на свет и развијању функционалних знања. Циљ истраживања био је да се укаже на могућности примене интегративне наставе у првом циклусу основног образовања. Постављеним задацима испитано је колико су и у којој мери учитељи упознати са интегративном наставом, колико је примењују, постоји ли потреба за додатним усавршавањем у овој области, да ли и у којој мери интегративна настава доприноси интелектуалном развоју ученика. Посебна пажња у раду посвећена је примени интегративне наставе у оквиру наставног предмета Природа и друштво. Применом дескриптивне методе, технике анкетирања и упитника конструисаног за потребе истраживања, прикупљена су мишљења 114 учитеља. Утврђено је да учитељи показују позитивно и афирмативно мишљење о примени интегративне наставе у првом циклусу основног образовања. Ипак, упркос израженом позитивном мишљењу, уочено је да учитељи нису у довољној мери упознати са теоријским основама интегративне наставе и могућностима њене примене, што се нарочито огледа у одговорима на питања отвореног типа ‒ где половина испитаника није дала никакво образложење. На овај закључак нас наводи и анализа постојећих дескриптивних одговора у којима се, између осталог, наводи да садржаји наставе природе и друштва нису погодни за интеграцију и да је потребно постојеће садржаје проширити новим које је могуће интегрисати. Потребно је развијати интегративни приступ иновирањем студијских програма на учитељским/педагошким факултетима уграђивањем програмских садржаја из области интегративне наставе, као и програмима стручног усавршавања учитеља кроз семинаре из ове области.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

интегративна настава, тематско планирање, међупредметна интеграција, настава природе и друштва

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

ИЗВОРИ
ЛИТЕРАТУРА
  • Buljubašić-Kuzmanović (2007): V. Buljubašić-Kuzmanović, Studentska prosudba učinkovitosti integrativnog učenja, Odgojne znanosti, 9(2), Zagreb: Učiteljski fakultet, 147–160.
  • Večanski, Blagdanić, Pavlović (2019): V. Večanski, S. Blagdanić, M. Pavlović, Vizuelne umetnosti i nauka – mogućnost i ograničenja njihovog integrisanja u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Inovacije u nastavi, XXXII, 2019/4, Beograd: Učiteljski fakultet, 32–43.
  • Vilotijević, Vilotijević (2008): М. Vilotijević, N. Vilotijević, Inovacije u nastavi, Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.
  • Vilotijević, Vilotijević (2016): М. Vilotijević, N. Vilotijević, Modeli razvijajuće nastave II, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Vilotijević (2006): N. Vilotijević, Integrativna nastava prirode i društva, Beograd: Školska knjiga.
  • Vilotijević (1998): M. Vilotijević, Sistemsko-teorijske osnove integrativne nastave, Metodička praksa, 2(4), Beograd: Učiteljski fakultet, 79–96.
  • Kol (1970): H. Kohl, The open classroom: A practical guide to a new way of teaching, New York: Vintage Books.
  • Lukić Radojičić (2011): Ž. Lukić Radojičić, Integrativna nastava u savremenom obrazovnom procesu, Obrazovna tehnologija, vol. 4, Beograd: Školska knjiga, 367–378.
  • Matijević (2007): M. Matijević, Znanstvene kompetencije učitelja primarnog obrazovanja, Kompetencije i kompetentnost učitelja, Osijek: Grafika, 303–308.
  • Miloradović (2019): B. Miloradović, Integrativna nastava fizičkog vaspitanja i matematike, Uzdanica, XVI/2, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 263–273.
  • Minić, Jovanović (2020): V. Minić, M. Jovanović, Integrativna nastava u savremenoj osnovnoj školi, Baština, sv. 50, Leposavić: Institut za srpsku kulturu Priština – Leposavić, 373–385.
  • Petrić (2016): M. Petrić, Integrativna nastava gramatike u mlađim razredima osnovne škole, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta, 10, Prizren‒Leposavić: Učiteljski fakultet, 59–66.
  • Prušević Sadović (2017): F. Prušević Sadović, Integrativni pristup sadržajima učenja i poučavanja, DHS – Društvene i humanističke studije 3, Tuzla: Filozofski fakultet, 253–262.
  • Puh (2007): N. Puh, Integrirani dani u razrednoj nastavi, Zagreb: Školska knjiga.
  • Simijonović (2024): I. Simijonović, Efekti integrativne nastave na časovima Prirode i društva kod učenika četvrtog razreda osnovne škole sa prostora Kosova i Metohije, Obrazovanje i vaspitanje, 19(21), Prizren‒Leposavić: Učiteljski fakultet, 37–48.
  • Cekić-Jovanović, Milanović (2020): O. Cekić-Jovanović, S. Milanović, Uticaj integrativne nastave Fizičkog vaspitanja i Prirode i društva na kvalitet znanja učenika u oblasti prirodnih nauka, Inovacije u nastavi, 33(3), Beograd: Učiteljski fakultet, 83–97.
  • Cekić-Jovanović, Marković (2021): O. Cekić-Jovanović, S. Marković, Possibilities of University Teaching Enhancement – Integration of Methods and Approaches in Teaching Literature with Science and Social Studies, Inovacije u nastavi, 34(1), Beograd: Učiteljski fakultet, 80–94.
  • Cenić, Vidosavljević (2022): D. Cenić, S. Vidosavljević, Primena integrativnog modela razvijajuće nastave u predmetu Priroda i društvo, Baština, sv. 5799, 475–487.
  • Čudina-Obradović, Brajković (2009): M. Čudina-Obradović, S. Brajković, Integrirano poučavanje, Zagreb: Korak po korak.
  • Ševkušić, Šefer (2006): S. Ševkušić, J. Šefer, Akciono istraživanje novog pristupa nastavi poznavanja društva u četvrtom razredu osnovne škole, Nastava i vaspitanje, 55(3), Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 269–282.