Strani jezik struke u akademskom okruženju: izazovi i moguća rešenja

Filološki vidici 3 (2024) [pp. 118-136]    

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Milica Mirić, Vesna Petrović

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Fil.Vidici3.118M

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Vraćanje višejezičnosti i omogućavanje ravnopravnije zastupljenosti stranih jezika na akademskom nivou u Srbiji uslov je za usklađivanje našeg obrazovnog sistema sa vrednostima i jezičkom politikom Evropske unije kojima se promoviše jezički diverzitet. Poznavanje više stranih jezika olakšava mobilnost i realizaciju studijskih programa na stranim jezicima i obezbeđuje konkurentsku prednost prilikom zapošljavanja. Strategija obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine dokument je koji pruža kvalitetan osnov za rešavanje pitanja položaja stranog jezika struke na univerzitetima i akademijama strukovnih studija u Srbiji. Ovaj rad ima za cilj da utvrdi trendove u nastavi stranog jezika struke na akreditovanim državnim visokoškolskim ustanovama u Srbiji. Pored toga trebalo bi da posluži kao platforma za diskusiju o mogućnostima i načinima za regulisanje statusa ovog predmeta, unapređenje internacionalizacije univerziteta i višejezičnosti, kao i kvaliteta jezičkog obrazovanja. Rad se zasniva na anketi koja je sprovedena početkom 2024. godine u okviru aktivnosti Radne grupe za evaluaciju Strategije jezičkog obrazovanja i kreiranje Akcionog plana Društva za strane jezike i književnosti Srbije. Upoređeni sa pređašnjim istraživanjima ove tematike, rezultati ankete pokazuju kvantitativan i kvalitativan pad u nastavi stranih jezika struke (osim engleskog) na nefilološkim fakultetima u Srbiji.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

višejezičnost, strani jezik struke, jezička politika, visoko obrazovanje, strategija obrazovanja

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge University Press.
  • Durbaba, O. (2014). Nastava stranih jezika u Srbiji i aspekti jezičkog planiranja na nacionalnom nivou i nivou lokalne zajednice: Prikaz jedne studije slučaja. Filipović i O. Durbaba (ur.). Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike (str. 51-77). Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Đorović, D., & Mirić, M. (2016). Višejezičnost u studijskim programima fakulteta nefilološke orijentacije Univerziteta u Beogradu. Nasleđe, 35, 29–43.
  • Filipović, Jelena. (2009). Moć reči: Ogledi iz kritičke sociolingivistike. Zadužbina Andrejević.
  • Filipović, Jelena (2014). Teorijski koncepti specifičnosti jezičke obrazovne politike. Filipović i O. Durbaba (ur.). Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike (str. 17-35). Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Ignjačević, A., & Brdarski, M. (2006). Strani jezik struke i univerzitet. Primenjena lingvistika, 7, 152–160.
  • Jovanović, A. 2014. Jezičko planiranje i etnografija: značaj stavova učesnika za uspešnost jezičke politike. J. Filipović i O. Durbaba (ur.). Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike (str. 35-51). Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Mićović, D., & Anđelić-Nikolendžić, V. (2019). Jezička obrazovna politika u oblasti stranih jezika u visokom policijskom obrazovanju u Republici Srbiji. V. Ilić (ur.) Socijalna politika u Srbiji na raskršću vekova, (str. 297-309). Visoka škola socijalnog rada Beograd.
  • United Nations (2024). United Nations Strategic Framework on Multilingualism. https://www.un.org/sexualviolenceinconflict/wp-content/uploads/2024/05/image-multilingualism-2/United-Nations-Strategic-Framework-on-Multilingualism.pdf
  • Vujović, A. (2015). Položaj francuskog jezika na nefilološkim fakultetima u Srbiji. U V. Cakeljić, A. Vujović, & M. Stevanović (ur.), Strani jezik struke: prošlost, sadašnjost, budućnost (str. 581–588). Fakultet organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu.
  • Vujović, A. (2018). Položaj stranih jezika struke u srednjem i visokom obrazovanju u Srbiji. U Jezici obrazovanja, Filološka istraživanja danas (Vol. VIII, str. 147–165). Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu