„Primus universalis“ у званичним документима Међународне комисије за богословски дијалог римокатоличке и православне Цркве: рецепција и изазови

Саборност XVII (2023)  (стр. 75-111)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Небојша Стевановић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: nstevanovic.17005@bfspc.bg.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/sabornost23.075S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Суштинска идеја рада огледа се у пружању одговора на питање места и природе primus universalis у оквирима званичних докумената Међународне комисије за богословски дијалог римокатоличке и православне Цркве. На тим основама, у циљу утврђивања зацртаног примацијалног курса, даљи ток рада је настављен говором о изазовима и рецепцији базичних еклисијалних поставки primus universalis, при чему је овај део рада подељен у два правца: први, пројављен у смеру рецепције у оквирима Става Московске патријаршије по питању природе универзалног првог, те други, одговора митрополита Елпидофора Ламбриниадиса. Различитост и супротстављеност, али и сапостојање, два модела у оквирима православне еклисиологије приказана је и примером поновног пречитавања овог питања у систематском богословљу, где су изнети ставови бројних теолога исте Цркве, чија анализа потврђује сапостојање двоструког тумачења primus universalis, изражено, уопштено, у дијалектици ’esse — bene еssе Ecclesia’.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

primus universalis, Међународна комисија за богословски дијалог римокатоличке и православне Цркве, упоредна еклисиологија, упоредна тријадологија, примацијална теологија

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Алфејев, И. (2005). Тајна вере — Увод у православно догматско богословље. Краљево: Епархија жичка.
  • Афанасијев, Н. (1989). Црква председавајућа у љубави. У Ј. Мајендорф (ур.), Примат апостола Петра — становиште православне Цркве (стр. 45–87). Крагујевац: Каленић.
  • Вер, К. (2022). Равенски документ и будућност православно-католичког дијалога. Саборност, 16, 157–178.
  • Зизијулас, Ј. (1997). Јединство Цркве у Светој Евхаристији и у епископу у прва три века. Нови Сад: Беседа.
  • Зизијулас, Ј. (2000). Институција сабора. Саборност, 1–2/VI, 27–55.
  • Зизијулас, Ј. (2014). Екуменизам — Огледи из екуменског богословља. Пожаревац: Одбор за просвету и културу Епархије браничевске.
  • Мајендорф, Ј. (2008). Живо предање. Крагујевац: Каленић.
  • Матић, З. (2018). Примат римског епископа у делу Ж.-М.Р. Тијара: могућност рецепције Тијарове теологије примата у дијалогу Православне и Римокатоличке Цркве. Пожаревац: Одбор за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске.
  • Мидић, И. (2021). Једна и многе Цркве и проблем њиховог јединства – теолошки приступ. Пожаревац: Одбор за просвету и културу Епархије пожаревачко-браничевске.
  • Перишић, В. (2012). Игњатије Антиохијски — епископ–мученик–богоносац. Београд: Инситут за Теолошка истраживања Православног богословског факултета.
  • Шишков, А. (2014). „Первенство в Церкви в богословии митрополита пергамского Иоанна (Зизиуласа)”. Вестник Русско христианской гуманитарной академии, 15(1), 30–40.
  • Alfeyev, H. (2011). Orthodox Christianity, Volume I — The History and Canonical Structure of the Orthodox Church. New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Asproulis, N. (2016). Primacy and Synodality: An Essay Review of Contemporary Theological Literature. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. I (стр. 309–333). New York: St. Vladimir’s Seminary Press, 2016.
  • Behr, J. (2013). Trinitarian Being of the Church. St. Vladimir’s Theological Quarterly, 48(1), 67–88.
  • Benz, E. (2017). The Eastern Orthodox Church — It’s Thought and Life. New York: Routledge.
  • Bujak, J. (2021). The Teaching of Pope Francis About Synodality in the Context of Contemporary Theological and Ecumenical reflection. Collectanae theological, 91(5), 147–173.
  • Bulgakov, S. (1988). The Orthodox Church. New York: Crestwood.
  • Buttigieg, D. (2020). Receptive Hermeneutics in the Dialogue Between Roman Catholic and Eastern Orthodox Christians: New Approaches. PhD Thesis, University of Malta.
  • Coppa, F. (ур.) (1999). Encyclopedia of the Vatican and Papacy. London: Greenwood Press.
  • Daley, B. (2016). The Meaning and Exercise of ’Primaces of Honor’ in the Early Church. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. I, (стр. 35–51). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Denysenko, N. (2013). Primacy, Synodality and Collegiality in Orthodoxy: A Liturgical Model. Journal of Ecumenical Studies, 48(1), 20–44.
  • Evans, R. (1994). The Church and the Churches — Towards on Ecumenical Ecclesiology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hovorun, C. (2015). Meta-Ecclesiology — Chronicles on Church Awakeness. New York: MacMillian.
  • Hovorun, C. (2016). Does Primacy Belongs to the Nature of the Church. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. 2, (стр. 511–531). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Hovorun, C. (2017). Scaffold of the Church — Towards Poststructural Ecclesiology. Cambridge: James Clark & Co.
  • Hunt, A. (2013). The Trinitarian Depths of Vatican II. Theological Studies, 74, 3–19.
  • Kallistos of Diokleia. (2018). Catholic–Orthodox Relations Following the Holy and Great Council in Crete (2016). Centro pro Unione Bulletin, 93, 20–28.
  • Kasper, W. (2005). That May All Be One — The Call to Unity Today. London: Burns & Oates.
  • Kerr, F. (2007). Twentieth Century Catholic Theologians — From Neoscholastism to Nuptial Mysticsm. Oxford: Black Well Publishing.
  • Ludovikos, N. (2020). Christological or Analogical Primacy: Ecclesial Unity and Universal Primacy in the Orthodox Church. The Pemptousia Journal for Theological Studies, 10, 127–143.
  • Manoussakis, J. (2016). Primacy and the Holy Trinity: Ecclesiology and Theology in Dialogue. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. 2, (стр. 120–136). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • McPartlan, P. (2018). Chieti and the Trajectory of Catholic–Orthodox Dialogue. Centro pro Unione, 94, 3–10.
  • Meyendorff, J. (1992). St. Peter in Byzantian Theology. У J. Meyendorff (ур.), The Primacy of Peter — Essay in Ecclesiology and the Early Christian, (стр. 67–91). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Nedungatt, G. (2010). The Council in Trullo Revisited: Ecumenism and the Canon of the Council. Theological Studies, 71, 651–676.
  • Petscu, C. (2014). The Theological Premise and Canonical Consequences of Church Synodality as Reflected in the Ravenna Document. International Journal of Orthodox Theology, 5(2), 59–74.
  • Schmemann, A. (1992). The Idea of Primacy in Orthodox Ecclesiology. У J. Meyendorff (ур.), The Primacy of Peter — Essay in Ecclesiology and the Early Christian, (стр. 145–173). NY Crestwood: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Siecienski, E. (2017). The Papacy and the Orthodox. Oxford: Oxford University Press.
  • Vasiljević, M. (2016). Reflections on Authority and Synodality: A Eucharistic, Relational and Eschatological Perspective. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. 2, (стр. 531–555). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Vassiliadis, P. (2003). Eucharist and Witness — Orthodox Perspective on the Unity and Mission of the Church. Geneva: WCC Publication.
  • Vgenopoulos, M. (2016). Primacy in Orthodox Theology: Past and Present. У J. Chryssavgis (ур.), Primacy in the Church — The Office of Primate and the Authority of Councils, Vol. I, (стр. 239–261). New York: St. Vladimir’s Seminary Press.
  • Ware, T. (1964). The Orthodox Church. Baltimore: Penguin Books.
  • Zizioulas, J. (2010). The One and the Many: Studies on God, Man, the Church, and the World Today. Alhambra: Sebastian Press.