Музички дискурс у космолошком приступу Цркви Климента Александријског

Саборност XVII (2023)  (стр. 63-74)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Сања Стевановић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: sstevanovic.203008@bfspc.bg.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/sabornost23.063S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

О философско-теолошком утемељењу музичких алегорија из списа Климента Александријског једногласно сведоче сви резултати досадашњих истраживања. Једна од особености Климентовог богословља јесте специфичан еклисиолошки модел који оставља непосредан траг на разумевање евхаристијског појања. Истраживачки проблем рада представља појава музичког дискурса унутар три списа Климента Александријског. Лоцирањем богословских питања која Климент представља кроз музички дискурс у делима Protrepticus, Stromata и Paedagogus намеравали смо испитати у каквој вези стоје певање и музика са разумевањем Цркве као стварности која је у своме почетку била савршена. Циљ рада је да повеже космолошки приступ Цркви са темом евхаристијског појања и музике.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Климент Александријски, музика, еклисиологија, Protrepticus, Stromata, Paedagogus.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ашковић, Д. и Ранковић, З. (2015). Богослужбено песништво и памћење: прилог поимању рефрена. Богословље, 2, 186–194.
  • Зизијулас, Ј. (2001а). Еклисиолошке теме. Нови Сад: Беседа.
  • Зизијулас, Ј. (2001б). Символизам и реализам у православном богослужењу (особито у Светој Евхаристији). Саборност, 1–4/VII, 13–35.
  • Мидић, И. (2018). Основни елементи православне гносеологије. Саборност, 12, 1–16.
  • Artemi, E. (2019). Clement of Alexandria and the use of musical metaphors and musical myths in his texts. Εκκλησιαστικος φαρος, 89, 59–76.
  • Chilikov, S. (2009). Orthodox Worldview. The Eucharistic and Therapeutic Tradition of the Church. Саборност, 3, 81–93.
  • Cosgrove, Ch. (2006). Clement of Alexandria and Early Christian Music. Journal of Early Christian Studies, 14(3), 255–282.
  • Graves, R. (1995). Grčki mitovi. Beograd: Nolit.
  • Kramarz, A. (2018). Christian Reception of the ‘New-Music’ Debate in the Church Fathers and Clement of Alexandria. Greek and Roman Musical studies, 6, 359–378.
  • Skeris, R. (1976). Χρωμα Θεου: on the origins and theological interpretation of the musical imagery used by ecclesiastical writers of the first three centuries; with special reference to the imagery of Orpheus. Altötting: Coppenrath.
  • Zizioulas, J. (1997). Being as Communion. Studies in Personhood and the Church. New York: St Vladimir’s Seminary Press.
  • Zizioulas, J. (2006). Communion and otherness. Further Studies in Personhood and the Church. London: T&T Clark.