Примат и Света Тројица: еклисиологија и теологија у дијалогу

Саборност XVIII (2024)  (стр. 29-46)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јован Манусакис

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/sabornost24.029M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду аутор излаже суштинске елементе теологије примата 21. века. У том контексту аутор анализира, најпре, тријадолошку еклисиологију као аутентични богословски оквир за разматрање примацијалне теологије, указујући на базична својства православног тријадолошког дискурса. Нагласивши овај моменат, аутор питање теологије примата, конкретно, првог у Цркви, поставља у везу са Светом Тројицом и концептом личности. Сви елементи анализе теже да укажу на алармантну неопходност богословског утемељења једног од најзначајнијих питања у савременом систематском богословљу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

примат, тријадолошка еклисиологија, Света Тројица, личност, упоредна еклисиологија, примацијална теологија

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Afanassieff, N. (1992). The Church Which Presides in Love. In J. Meyendorff (ed.), Primacy of Peter (стр. 75–110). Crestwood, NY: St Vladimir’s Seminary Press.
  • Archbishop Stylianos (Harkianakis) of Australia. (1971). Can a Petrine Office be Meaningful in the Church? A Greek Orthodox Reply. Concilium, 4.7, 118–132.
  • Babcock, W. (ed.) (2013). Augustine, The City of God, XI–XXII, Vol. 2. New York: New City Press.
  • Barbel, J. (1963). Die fünf theologischen Reden. Düsseldorf: Patmos.
  • Cardinal Cassidy. (2005). Ecumenism and Interreligious Dialogue. New York: Paulist Press.
  • Chesterton, G. K. (1986). Mr. Bernard Shaw. In G. K. Chesterston’s Collected Works, Vol. I. San Francisco: Ignatius Press.
  • Courtonne, Y. (ed.) (1957). Saint Basile Lettres, Tome I. Texte établi et traduit. Paris: Les Belles Lettres.
  • Izbicki, T. (ed.) (2008). Nicholas of Cusa, Writing on Church and Reform. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kariatlis, P. (2011). The Exercise of Primacy in the Church: An Orthodox Theological Perspective. Phronema, 26, 1, 29–35.
  • Mannousakis, J. (2015). For the Unity of All: Contributions to the Theological Dialogue Between East and West. Eugene, OR: Cascade Books.
  • Maximos of Selyvria (Vgenopoulos). (2013). Primacy in the Church from Vatican I to Vatican II: An Orthodox Perspective. DeKalb, IL: Northern Illinois University Press.
  • McPartlan, P. (2013). A Service of Love: Papal Primacy, the Eucharist and Church Unity. Washington, DC: Catholic University Press.
  • Metzler, K. (1998). Athanasius Werke, Bd. I. Berlin: De Gruyter.
  • Migne, J.P. (ed.) (1858). Patrologia cursus completus. Series Graeca. Vol. 36. Paris.
  • Migne, J.P. (ed.) (1862). Patrologia cursus completus. Series Latina. Vol. 75. Paris.
  • Nichols, A. (2010). Rome and the Eastern Churches. San Francisco: Ignatius Press.
  • Papadakis, A. (1994). The Christian East & the Rise of the Papacy: The Church AD 1071–1453. The Church in History, Vol. 4. Crestwood, NY: St Vladimir’s Seminary Press.
  • Pope Francis. (2014). Address at the Ecumenical Celebration. Jerusalem, May 25, 2014.
  • Pruche, B. (ed.) (1968). Basile de Césarée. Sur le Saint-Esprit. 2e éd. rev. et corr. Sources Chrétiennes, 17 bis. Paris: Éditions du Cerf.
  • Von Balthasar, H. U. (1986). The Office of Peter and the Structure of the Church. San Francisco: Ignatius Press.
  • Zizioulas, J. (2006a). Recent Discussions on Primacy in Orthodox Theology. У W. Kasper (ed.), The Petrine Ministry: Catholics and Orthodox in Dialogue (стр. 230–248). New York, NY, and Mahwah, NJ: Newman Press.
  • Zizioulas, J. (2006b). Communion and Otherness. London: T&T Clark.
  • Ζηζιουλας, Ι. (2009). ’O Συνοδικός Θεσμός. Ἱστορικά, ἐκκλησιολογικὰ καὶ κανονικὰ προβλήματα. Θεολογία, 80, 2, 5–41.