САМОПРОЦЕНА ДОБРОБИТИ КОД СТУДЕНАТА КРОЗ ОКВИР ПЕРМА МОДЕЛА

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 55-68)

АУТОР(И): Рада Р. Голуб, Лидија П. Јовичић

Е-АДРЕСА: rada.golub@pfb.ues.rs.ba

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.055G

САЖЕТАК:

Позитивно образовање фокусира се на развој цјелокупне личности ученика, подстицање њиховог емоционалног и социјалног развоја, те изградњу позитивних међуљудских односа. Другим речима, овакво образовање тежи стварању подстицајног окружења за ученика, гдје се поред стицања академских вјештина развија и карактер, емоционална интелигенција и вјештине за успјешан живот. У раду акценат је стављен на ПЕРМА модел (PERMA-model) који се може повезати са позитивним образовањем јер позитивно образовање тежи промовисању емоционалног и психолошког стања ученика. Овим истраживањем су испитане самопроцјене студената Универзитета у Источном Сарајеву (513) о добробити позитивног образовања кроз разне факторе који доприносе осјећају задовољства и испуњености, полазећи од претпоставке да добробит позитивног образовања постоји у самопроцјени студената на понуђеном ПЕРМА моделу. Примјеном онлајн-упитника на основу процентуалног удјела и средње вриједности добијени резултат указује на позитиван однос студента на тринаест одговора. Највиша вриједност је дата у пољу остварења, односно достигнућа (4,49), затим оствареног успјеха (4,41) и позитивних емоција, односно проналажења радости у малим стварима (4,04). Резултати истраживања имаће значајан допринос за сагледавање научних сазнања и унапређивање педагошке праксе уколико се промовише добробит и интегрише позитивно образовање у наставни процес.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

позитивно образовање, ПЕРМА модел, самопроцјена студената, емоционално и психолошко стање

ЛИТЕРАТУРА:

  • Батлер, Керн (2016): J. Butler, M. L. Kern, The PERMA-profiler: a brief multidimensional measure of flourishing, Int. J. Wellbeing, 6, 1–48.
  • Вајт, Мареј, Селигман (2015): M. A. White, A. S. Murray, M. E. P. Seligman, Evidence-Based Approaches in Positive Education: Implementing a Strategic Framework for Well-Being in Schools, Dordrecht: Springer.
  • Виелма, Алонсо (2010): J. Vielma, L. Alonso, El estudio del bienestar psicológico subjetivo, Una breve revisión teórica, Educere, 49, 265–275.
  • Вотерс (2011): L. Waters, A review of school-based positive psychology interventions, The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28, 75–90.
  • Ву, Мок (2017): G. K. Y. Wu, M. M. Mok, Social and emotional learning and personal best goals in Hong Kong, Social and Emotional Learning in Australia and the Asia-Pacific: Perspectives, Programs and Approaches, Singapore: Springer Nature, 219–231.
  • Вестерненг (2021): M. G. B. Westerneng, The relation between positive emotions and strength use and their association with college students’ mental well-being: modeling the mediation of study engagement, Bachelor’s thesis, University of Twente.
  • Керн, Вотерс, Адлер, Вајт (2015): M. L. Kern, L. E. Waters, A. Adler, M. A. White, A multidimensional approach to measuring well-being in students:
    Application of the PERMA framework, The Journal of Positive Psychology, 10(3), 262‒271.
  • Линли, Џозеф, Харингтон, Вуд (2006): P. Linley, S. Joseph, S. Harrington, A. Wood, Positive psychology: Past, present, and (possible) future, The Journal of Positive Psychology, 1(1), 3‒16.
  • Лукас, Дијенер (2008): R. Lucas, E. Diener, Personality and subjective well-being, In: O. P. John, R. W. Robins, L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research, New York: The Guilford Press, 795–814.
  • Лаи и др. (2018): M. Lai et al., A Multidimensional PERMA-H Positive Education Model, General Satisfaction of School Life, and Character Strengths
    Use in Hong Kong Senior Primary School Students: Confirmatory Factor Analysis and Path Analysis Using the APASO-II, Front. Psychol., Sec. Educational Psychology.
  • Лешник (2021): K. Lešnik, Pozitivna psihologija za vrtce, šole in starše, Ljubljana: Mladinska knjiga.
  • Мекинтајер (2016): P. D. MacIntyre, So far so good: An overview of positive psychology and its contributions to SLA, In: D. Gabryś-Barker, D. Gałajda
    (Eds.), Positive Psychology Perspectives on Foreign Language Learning and Teaching, Basel: Springer International Publishing, 3–20.
  • Нориш, Вилијамс, О’Конор, Робинсон (2013): J. M. Norrish, P. Williams, M. O’Connor, J. Robinson, An applied framework for positive education, Int. J. Wellbeing, 3, 147–161, doi: 10.5502/ijw.v3i2.2.
  • Нориш (2015a): J. M. Norrish, The model for positive education, Positive Education: The Geelong Grammar School Journey, Oxford, UK: Oxford University Press, 29–50. 
  • Нориш (2015б): J. M. Norrish, Positive Education, The Geelong Grammar School Journey, Oxford: Oxford University Press.
  • Плаза Леутар (2021): M. Plaza Leutar, Pozitivna psihologija ‒ od ishodišta do prakse u školi u dijalogu s pedagogijom i logoterapijom, Acta Iadertina, Vol. 18 No. 2.
  • Рајан, Деци (2001): R. Ryan, E. Deci, On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being, Annual Review of Psychology, 52, 141–166.
  • Селигман, Рајвич, Џејкокс, Гилам (1997): M. E. Seligman, K. Reivich, L. Jaycox, J. Gillham, The optimistic child: A proven program to safeguard children against depression and build lifelong resilience, ADOLESCENCE, 32, 502‒502.
  • Селигман, Чиксентмихаљи (2000): M. E. Seligman, M. Csikszentmihalyi, Positive psychology: An introduction, American Psychological Association, Vol. 55, No. 1, 5‒14.
  • Селигман, Ернст, Гилам, Рајвич, Линкинс (2009): M. E. Р. Seligman, R. M. Ernst, J. Gillham, K. Reivich, M. Linkins, Positive education: Positive psychology and classroom interventions, Oxford Review of Education, 35(3), 293‒311.
  • Селигман (2011): M. E. Р. Seligman, Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being, New York, NY: Free Press.
  • Фан, Нгу, Лин Ванг, Ших, Ши (2019): H. P. Phan, B. H. Ngu, R. Y. Lin, H. W. Wang, J. H. Shih, S. Y. Shi, Predicting and enhancing students’ positive emotions: An empirical study from a Taiwanese sociocultural context, Heliyon, 5(10).
  • Фебрилија, Варока, Абдулах, Индонезија (2011): I. Febrilia, A. Warokka, H. H. Abdullah, C. Indonesia, University students’ emotional state and academic performance: New insights of managing complex cognitive, Journal of eLearning and Higher Education, 1‒15.
  • Форгерд, Џејавикреме, Керн, Селигман (2011): M. J. C. Forgeard, E. Jayawickreme, M. L. Kern, M. E. P. Seligman, Doing the right thing: Measuring wellbeing for public policy, International Journal of Wellbeing, 1, 79–106.
  • Фредриксон (2013): B. L. Fredrickson, Positive Emotions Broaden and Build, In: V. P. Devine, A. Plant (Eds.), Advances in Experimental Social Psychology, Burlington: Academic Press, 1–53.