МОТИВИ КОЈИ ПОКРЕЋУ УЧЕЊЕ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА У МЛАЂИМ РАЗРЕДИМА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 41-53)

АУТОР(И): Драгана Г. Радивојевић, Неда Б. Гаврић

Е-АДРЕСА: neda.gavric@pfb.ues.rs.ba

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.041R

САЖЕТАК:

Организација и реализација часова природе и друштва у млађим разредима основне школе на којима су ученици мотивисани за учење веома је изазован задатак за наставника и подразумијева повезивање и покретање унутрашњих и спољашњих мотива. С тим у вези, за потребе истраживања у оквиру предмета Природа и друштво / Моја околина креиран је петостепени упитник Ликертовог типа у ком су тврдње структурисане у три групе унутрашњих и спољашњих мотива према факторима наставе ‒ карактеристике наставног предмета (наставни садржај), начин реализације садржаја (наставников рад) и други спољашњи и унутрашњи мотиви за усвајање садржаја (ученик). Циљ истраживања је испитати да ли се нека од група мотива за усвајање садржаја посебно издваја и предњачи над другом групом. У истраживању је учествовало 343 ученика од другог до петог разреда који из датог наставног предмета имају врлодобру или одличну оцјену. Приликом анализе резултата употријебљена је дескриптивна статистика, ANOVA и Спирманов коефицијент корелације. Резултати показују да се рад наставника као група мотива у одређеној мјери издваја у односу на остале издвојене групе, те више покреће учење природе и друштва. Ученици са одличном оцјеном исказују на упитнику виши степен мотивације у односу ученике са оценом „врлодобарˮ из овог предмета. Уочено је и да са висином разреда опада висина мотивације за учење садржаја природе и друштва у погледу све три групе мотива. У наредним истраживањима требало би истим анкетним упитником испитати мотиве који покрећу учење природе и друштва код добрих, довољних и недовољних ученика како бисмо употпунили резултате овог истраживања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

 природа и друштво, мотиви за учење, млађи ученици

ЛИТЕРАТУРА:

  • Бошњак Степановић, Поповић, Бранковић (2018): М. Бошњак Степановић, М. Поповић, Н. Бранковић, Примена истраживачке методе при обради садржаја о води у почетној настави природних наука, Настава и васпитање, 67(2), Београд: Педагошко друштво Србије, 249‒266.
  • Вељковић (2020): Ј. Вељковић, Улога мотивације у васпитно-образов-
    ном контексту, у: Зборник научног скупа „Наука и настава у васпитнообразовном контекстуˮ, Ужице: Педагошки факултет, 29‒46.
  • Визек Видовић, Ријавец, Влаховић-Штетић, Миљковић (2014): В. Визек Видовић, М. Ријавец, В. Влаховић-Штетић, Д. Миљковић, Како остварити позитивно окружење за учење, Индивидуализација, мотивација, дисциплина, Београд: Klett.
  • Вулфолк, Хјуз, Волкап (2014): A. Vulfolk, M. Hjuz, V. Volkap, Psihologija u obrazovanju, Beograd: Clio.
  • Ђурић (2013): Ђ. Ђурић, Психологија и образовање, Основе педагошке
    психологије, Нови Сад: Висока школа правне и пословне академске студије „Др Лазар Вркатићˮ.
  • Каеронингитас, Перманасари, Хамидах (2016): N. Khaeroningtyas,
    A. Permanasari, I. Hamidah, STEM learning in material of temperature and its change to improve scientific literacy of junior high school, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(1), Semarang: Faculty of Mathematics and Natural Sciences, 94‒100. Retrieved in February 2023 from: https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/view/5797.
  • Младеновић, Голубовић-Илић, Копривица (2015): Ј. Младеновић,
    И. Голубовић-Илић, М. Копривица, Амбијентална настава природе и друштва, Узданица, XII/2, Јагодина: Факултет педагошких наука, 131‒145.
  • Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни
    програм за први разред за предметно подручје Моја околина (2021): Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у фебруару 2023. са: https://www.rpz-rs.org/891/rpz-rs/Nastavni/program/za/I/razred/osnovne/skole.
  • Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни
    програм зa наставни предмет Моја околина за други разред основне школе (2021): Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у фебруару 2023. са: https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.
  • Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни
    програм зa наставни предмет Моја околина за трећи разред основне школе (2021): Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у фебруару 2023. са: https://www.rpz-rs.org/908/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Moja/okolina/za/II/i/III/razred/osnovne/skole.
  • Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни
    програм за наставни предмет Природа и друштво за четврти разред основне школе (2021): Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у фебруару 2023. са: https://www.rpz-rs.org/909/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Priroda/i/drustvo/za/IV/i/V/razreda/osnovne/skole.
  • Наставни програми за основно васпитање и образовање, Наставни
    програм за наставни предмет Природа и друштво за пети разред основне школе (2021): Бања Лука: Републички педагошки завод Републике Српске. Преузето у фебруару 2023. са:  https://www.rpz-rs.org/909/rpz-rs/Nastavni/programi/za/nastavni/predmet/Priroda/i/drustvo/za/IV/i/V/razreda/osnovne/skole.
  • Радивојевић (2012): Д. Радивојевић, Индивидуализација наставе природе и друштва примјеном проблемске наставе, Узданица, 9(2), Јагодина:Факултет педагошких наука, 175‒185.
  • Радивојевић (2016): Д. Радивојевић, Учење путем откривања (открића) у настави природе и друштва, Бијељински методички часопис, 3, Педагошки факултет Бијељина, 15‒23.
  • Силверман (2015): M. P. Silverman, Motivating Students to Learn Science: A Physicist’ s Perspective, Creative Education, 6, Dublin: RSCI, 1982‒1992.
    Retrieved in February 2023 from: https://digitalrepository.trincoll.edu/cgi/view-content.cgi?article=1153&context=facpub.
  • Станковић-Јанковић (2020): Т. Stanković-Janković, Usmjerenost na ovladavanje, Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Ћурчић (2006): М. Ћурчић, Интерактивно учење у програмираној настави познавања природе, Норма, 12(1), Сомбор: Педагошки факултет, 117‒128.
  • Цекић-Јовановић, (2016): О. Цекић-Јовановић, Квалитет знања ученика као показатељ квалитета наставе природе и друштва, Узданица, XIII/ 2, Јагодина: Факултет педагошких наука, 31–44.
  • Шкугор, Борић (2012): А. Škugor, Е. Borić, Achieving Students’ Competencies Through Research-Based Outdoor Science Teaching, Croatian Journal of Education, 16(1), Zagreb: Učiteljski fakultet, 149‒164. Retrieved in Februaru 2023 from: https://hrcak.srce.hr/file/178256