POČETNI MATEMATIČKI POJMOVI KROZ UPOZNAVANJE OKOLINE

Metodički aspekti nastave matematike IV (2021) (str. 157-168)

AUTOR(I): Irena B. Golubović-Ilić

E-ADRESA: golubovic.ilic@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MANM4.157GI

SAŽETAK:

S obzirom na činjenicu da jedna osoba – vaspitač realizuje vaspitno-obrazovni proces iz svih oblasti rada i ima celovit uvid u predznanja, mogućnosti i postignuća dece, realizacija usmerenih aktivnosti pruža posebne pogodnosti za primenu korelacije i integrativnog pristupa. Okolina za dete predstavlja neiscrpni izvor znanja, utisaka, emocija, doživljaja. Ona podstiče dete da svakodnevno bogati svoja saznanja i iskustva, da istražuje, otkriva, razvija svoje mišljenje, veštine i umeća. Osobine predmeta i pojava u svojoj okolini deca bi trebalo da upoznaju sopstvenom aktivnošću – posmatranjem, poređenjem, praktičnim radnjama, isprobavanjem  i proveravanjem pretpostavki, funkcionalnim i konstruktivnim igrama, itd. S obzirom na to da svoje okruženje deca posmatraju celovito i sinte- tički, kao jedinstvenu celinu, interdisciplinarni i kompleksni sadržaji Upoznavanja okoline omogućavaju različite načine korelacije i integracije sa sadržajima ostalih oblasti rada. U radu će biti istaknute i kritički sagledane mogućnosti planiranja i organizacije usmerenih aktivnosti iz Metodike upoznavanja okoline i Metodike razvoja početnih matematičkih pojmova primenom integrativnog pristupa i korelacije, navedeni i ilustro- vani konkretni primeri realizacije određenih sadržaja. Iskustva pokazuju da integrativni vaspitno-obrazovni rad, osim usvajanja znanja, doprinosi i razvijanju misaonih sposobnosti, kreativnosti, fizičkih, konativnih i socijalnih kompetencija ne samo dece, već i vaspitača.

KLJUČNE REČI:

integracija, korelacija, integrativni pristup, Metodika upoznavanja okoline, Metodika razvoja početnih matematičkih pojmova.

LITERATURA:

Buljubašić-Kuzmanović, V. (2007). Studentska prosudba učinkovitosti inte- grativnog učenja, Odgojne znanosti, 9(2), 147–160.

Vigotski, L. S. (1996). Sabrana dela, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Golubovic-ilic, i., Cirkovic-Miladinovic, i. (2018). integrative aproach to directed activities in Basic Science and English language, KNOWLEDGE – Inter- national Journal Scientific papers, vol. 22/6, institute of knowledge Management, 1641–1646.

Dejić, M., Egerić, M. (2006). Metodika nastave matematike, Jagodina: Učitelj- ski fakultet u Jagodini.

Đorđević, V. (2007). inovativni modeli nastave, Obrazovna tehnologija, br. 4, 76–97.

Kamenov, E. (1997). Metodika I deo metodička uputstva za model B Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja dece od 3 do 7 godina, Novi Sad: odsek za pedagogiju filozofskog fakulteta.

Kopas-Vukašinović, E., Stojanović, B. (2012). Razvijanje matematičkih poj- mova u preškolskoj ustanovi i školi, u: N. Vulović (ur.), Metodički aspekti nastave matematike II, zbornik radova, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 169–181.

Kopas-Vukašinović, E. (2006). Uloga igre u razvoju dece predškolskog i mlađeg školskog uzrasta, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, vol. 38, br. 1, 174–189.

Lukić-Radojičić, Ž. (2011). integrativna nastava u savremenom obrazovnom procesu, Obrazovna tehnologija, 4, 367–378.

Mihajlović, A., Golubović-ilić, i. (2018). Mogućnosti korelacije i integracije sadržaja Matematike i Sveta oko nas / Prirode i društva u razrednoj nastavi, Pe- dagogija, 1.

Montesori, M. (2003). Upijajući um, Beograd: dN Centar.

Pravilnik o opštim osnovama predškolskog programa (2006). Beograd: Pro- svetni pregled.

Spremić-Solaković, A. (2009). integrativna nastava kao sistemski način po- vezivanja znanja u nastavnom procesu, Inovacije u nastavi, 400–409.

Stojanović, B. (2017). Didaktičke igre u funkciji razvoja mišljenja, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.

Cvjetićanin, S. (2013). Metodika upoznavanja okoline 1, Sombor: Pedagoški fakultet.