DETE-ISTRAŽIVAČ – AKTIVNI UČESNIK U SVOM RAZVOJU

Uzdanica XVII 2 (2020), (str. 295-311)

AUTOR(I): Irena B. Golubović-Ilić

E-ADRESA: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.2.20

SAŽETAK:

Reforma i podrška razvoju i učenju dece predškolskog uzrasta postale su, zahvaljujući novim naučnim saznanjima, prioritet obrazovnih politika u mnogim zemljama sveta, pa i u Srbiji. Rano detinjstvo je formativni period života u kome individua sa najviše energije, istrajnosti i entuzijazma razvija svoje potencijale i ovladava složenim procesima, veštinama i navikama. Zadatak odraslih je da deci obezbede adekvatnu i podsticajnu sredinu u kojoj će moći da steknu iskustva, istražuju, eksperimentišu, proveravaju i otkrivaju uz istovremeno prožimanje igre i učenja. Korišćenjem deskriptivne metode i postupkom analize sadržaja u radu objašnjavamo suštinu savremenih strategija poučavanja dece, promenu uloga učesnika u vaspitno-obrazovnom radu i navodimo neophodne uslove za primenu istraživačkih aktivnosti. Deo rada predstavljaju primeri istraživačkih aktivnosti u oblasti Upoznavanja okoline (sadržaji o biljkama) kojima se ilustruje podrška dobrobiti deteta kroz delanje, što čini prednosti i potencijale takvog načina rada neospornim. Navedeni primeri mogu poslužiti vaspitačima, studentima ‒ budućim vaspitačima i roditeljima kao ideje i modeli za kreiranje sličnih aktivnosti kada su u pitanju sadržaji o vazduhu, vodi, elektricitetu, magnetizmu, zvuku, svetlosti i sl., ali i sadržaji drugih vaspitno-obrazovnih oblasti.

KLJUČNE REČI:

ete, vaspitač, istraživačke aktivnosti, predškolski uzrast

LITERATURA:

  • Dogan, Simsar (2018): Y. Dogan, A. Simsar, Preschool Teachers’ Views on Science Education, the Methods They Use, Science Activities, and the Problems They Face, International Journal of Progressive Education, 14(5), 57–76.
  • Golubović-Ilić,Ćirković-Miladinović(2015):I.Golubović-Ilić,
    I. Ćirković-Miladinović, Mišljenje učitelja o istraživačkim aktivnostima u nastavi prirode i društva,Učenje i nastava, Klett društvo za razvoj obrazovanja, god. I, 4, 741– 754.
  • Golubović-Ilić, Jakovljević, Cekić-Jovanović (2015): I. Golubović-Ilić, A. Jakovljević, O. Cekić-Jovanović,Maša i RašaSvet oko nas, udžbenik za prvi razred osnovne škole, Beograd: Klett.
  • Golubović-Ilić (2017): I. Golubović-Ilić,Istraživačke aktivnosti u nastavi prirode i društva, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
  • Golubović-Ilić, Ćirković-Miladinović (2020): I. Golubović-Ilić, I. ĆirkovićMiladinović, Learning science in preschool by using research approach,Acta Didactica Napocensia,13(1), 77–86.
  • Ivanković (2006): B. Ivanković,Metodika upoznavanja okoline sa elementima osnova prirodnih nauka, Sremska Mitrovica.
  • Kaleri (2004): M. Kallery, Early years teachers’ late concerns and perceived needs in science: an exploratory study,European Journal of Teacher Education,27 (2), 147–165.
  • Kamenov (2007): E. Kamenov,Opšte osnove predškolskog programa: Model B, Novi Sad: Dragon.
  • Kopas-Vukašinović (2006): E. Kopas-Vukašinović, Uloga igre u razvoju dece predškolskog i mlađeg školskog uzrasta,Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 38 (1), 174–189.
  • Kopas-Vukašinović, Savić (2020): E. Kopas-Vukašinović, V. Savić, Designing curriculum content as a factor of education quality,Uzdanica – časopis za jezik, književnost, umetnost i pedagoške nauke, Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, Jagodina, XVII/1, 261–271.
  • Vort (2010): K. Worth, Science in early childhood classrooms: content and process, Early Childhood Research & Practice,Vol. 12, No. 2, Collected papers from the SEED (STEM in Early Education and Development) Conference, University of Illinois at Urbana- Champaign, https://ecrp.illinois.edu/beyond/seed/worth.html.
  • Pavlović-Breneselović, Krnjaja (2017): D. Pavlović-Breneselović, Ž. Krnjaja,Kaleidoskop – Osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu: Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Nikolić-Maksić, Ljujić (2012): T. Nikolić-Maksić, B. Ljujić, O igri u odraslom dobu i njenim obrazovnim implikacijama,Andragoške studije, br. 2, Filozofski fakultet Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju, 103–124.
  • Vaters i dr. (2001): J. Watters, C. Diezmann, S. Grieshaber, J. Davis, Enhancing science education for young children: A contemporary initiative,Australian Journal of Early Childhood, 26(2), 1–7.
  • Larm, Džaros (2017): B. Larm, A. Jaros,The art of scientific thinking: Why science is important for early childhood development, Michigan State University Extension – January 20, 2017, https://www.canr.msu.edu/news/art_of_scientific_thinking_in_early_childhood_development
  • Harlen (2010): W. Harlen,Principles and big ideas of science education, College Lane, Hatfield: Association for Science Education.
  • Mihajlović, Mihajlović (2011): H. Mihajlović, LJ. Mihajlović,Metodika upoznavanja okoline, Kruševac: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače, Pirot: Cicero.
  • Jenjić, Dragić (2016): S. Jenjić, Ž. Dragić, Istraživački rad učenika u projektnoj nastavi prirode i društva,Učenje i nastava, II/3, Klett društvo za razvoj obrazovanja, 547–570.
  • Cvjetićanin, Segedinac (2009): S. Cvjetićanin, M. Segedinac, Mini-projekti u nastavi poznavanja prirode, zbornik radovaEvropske dimenzije promena obrazovnog sistema u Srbiji, knjiga 5, Novi Sad: Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju, 251– 269.
  • Šefer (1997): J. Šefer, Evaluacija efekata učenja naučno-istraživačkih postupaka kroz grupni rad u nastavi,Nastava i vaspitanje,br. 5, 591–609.
  • Zagorac (2006): I. Zagorac, Igra kao cjeloživotna aktivnost,Metodički ogledi, 13 (1), 69–80.
  • Osnove programa (2018):Opšte osnove predškolskog vaspitanja i obrazovanja, http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2018/09/OSNOVE-PROGRAMA-.pdf