АУТОР(И): Марина М. Петровић Јилих
Е-АДРЕСА:
DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.6
САЖЕТАК:
У овом раду се теоријски разматра улога и значај позоришне педагогије у оквиру дидактике књижевности на страном језику. Након објашњења значаја и потребе за књижевно-дидактичким образовањем у високошколским оквирима, представљен је један од многобројних позоришно-педагошких модела, тзв. САФАРИ модел, као и његова примена у конкретној наставној ситуацији. Такође, предложени су критеријуми за одабир текстова који се адаптирају за сценско извођење. Спроведена квалитативна емпиријска истраживања, заснована на анализи појединачног случаја, а служећи се поступцима проблемски оријентисаног интервјуа и групне дискусије, потврдила су успешност пројекта у личном и социјалном развоју студената, као и побољшање, учвршћивање и стицање књижевних компетенција. Ово су уједно и кључни резултати истраживања. Књижевне компетенције један су од важних предуслова за разумевање књижевних текстова. Студенти су са уживањем и великим ангажовањем учествовали у пројекту позоришне педагогије, и то у четири улоге: као продуценти, реципијенти, прерађивачи и посредници књижевних текстова. Истраживања доказују да овај поступак поспешује ефикасност учења у наставној пракси, те омогућава постизање неких од основних циљева које дидактика књижевности на страном језику поставља. Стога ауторка рада предлаже увођење предмета Позоришна педагогија у универзитетску наставу дидактике и књижевности на филолошким факултетима у Србији.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
настава књижевности, позоришна педагогија, књижевне компетенције, лични развој, социјални развој
ЛИТЕРАТУРА:
- Абрахам, Кепсер (2006): Ulf Abraham, Matthis Kepser, Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung, Berlin: Erich Schmidt Verlag.
- Бенјамин (1974): Walter Benjamin, Eseji, Beograd: Nolit.
- Бенјамин (1980): Walter Benjamin, Gesammelte Schriften, Bd. IV/1, Tillman
Rexroth (edc), Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. Увид преко: www.srodstvopoizboru.wordpress.com - Бенјамин (1989): Walter Benjamin, Gesammelte Schriften, Bd. IV/1, Rolf Tiedemann et al. (edc), Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
- Черни (2010): Gabriele Czerny, Theater – SAFARI. Praxismodelle für die Grundschule, Braunschweig: Bildungshaus Schulbuchverlage.
- Дурбаба (2011): Olivera Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Мајер (2010): Clemens Meyer, Als wir träumten, Roman, Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
- Мајринг (2002): Philipp Mayring: Einführung in die qualitative Sozialforschung. Eine Einleitung zum qualitativen Denken, Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
- Петровић Јилих (2013): Marina Petrović Jilih, Didaktika književnosti kao multidisciplinarna empirijska disciplina, Nasleđe, br. 24. Kragujevac: Filološko umetnički fakultet, 187‒201.
- Петровић Јилих (2016): Марина Петровић Јилих, Сви смо били текст… Садашње стање у институционализованој настави књижевности у Србији: емпиријско истраживање спроведено међу студентима и студенткињама германистике, Крагујевац: ФИЛУМ.
- Самиде (2010): Irena Samide, „Dunkles zu sagen”: Ein Bericht aus der Unterrichtspraxis, Ingeborg Bachmann weiter lesen und weiter schreiben, Lјubljana: Slovenske germanistične študije, 170‒182.
- Шедлих (2004): Birgit Schädlich „…an der Quelle Durst leiden”: Überlegungen zum Verhältnis von Literaturdidaktik und Hochschullehre am Beispiel der romanistischen Literaturwissenschaf, Lothar Bredella et al. (eds.), Literaturdidaktik im Dialog (Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), Tübingen: Gunter Narr Verlag, 289‒312.
- Винтерштајнер (2006): Werner Wintersteiner, Die Literaturwissenschaft und ihre Didaktik, у: Susanne Hochreiter, Ursula Klingenböck (eds), Literatur‒Lehren‒LernenHochschuldidaktik und germanistische Literaturwissenschaft, Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag, 19‒38.
- Шлибар (2011): Neva Šlibar, Wie didaktisiere ich literarische Texte?: neue Maturatexte und viele andere im DaF-Unterricht, Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.