РЕМИТОЛОГИЗАЦИЈА ЕУРИПИДОВОГ МИТСКОГ ОБРАСЦА У МЕДЕЈИ ВЕЛИМИРА ЛУКИЋА

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 67-79)

АУТОР(И): Јелена М. Тодоровић Васић

Е-АДРЕСА: jelena.todorovic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.3

САЖЕТАК:

У раду се бавимо анализом трагедија Велимира Лукића и Еурипида са посебним освртом на трансформисане елементе у трагедијама оба аутора у поређењу са примарним митом о Медеји. Константним освртом на мит и компаративном анализом дискурса трагедија настојаћемо представити сегменте који су сродни и оне који се значајно разликују у наведеним трагедијама. Мит је ритуалног карактера, што доказује и реинтерпретација одређених архетипских, митских прича и личности. Посебно ћемо истаћи сегменте дискурса којима се доказује различит драмски поступак, конкретно различит одабир дела или чак верзије мита који је у спрези са формирањем структуре карактера. Циљ рада је истицање путање трансформације мита преко Еурипидове Медеје до истоимене трагедије Велимира Лукића.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

антика, трагедија, Еурипид, Велимир Лукић, трансформација, Медејa

ЛИТЕРАТУРА:

  • Аристотел (1966): Аристотел, О песничкој уметности, Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије.
  • Брил (1993): Жак Брил, Лилит или мрачна мајка, Нови Сад, Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
  • Грандић (2009): Александар Грандић, Једна заборављена јужносрбијанска драма: српски национални покрет у драми Заточници Анђелка М. Крстића, у: Узданица, бр. 1 (2009), 91–102.
  • Дил (1991): Пол Дил, Симболика у грчкој митологији, Нови Сад, Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Добра вест.
  • Ђурић (1962): Милош Ђурић, Патња и мудрост: студије и огледи о хеленској трагедији, Титоград: Графички завод.
  • Жинестје (1981): Пол Жинестје, Драмска геометрија, у: Модерна теорија драме, приредила Мирјана Миочиновић, Београд: Нолит.
  • Керењи (1994): Карољ Карењи, Кћери сунца, Чачак: Дом културе.
  • Кохан: (1971): П. С. Кохан, Историја старе грчке књижевности, Сарајево: Издавачко предузеће „Веселин Маслеша”.
  • Кот (1974): Јан Кот, Једење богова, Београд: Нолит.
  • Лески (1995): Албин Лески, Грчка трагедија, Нови Сад: Светови.
  • Лосев (2000): Алексеј Лосев, Дијалектика мита, Београд: Zepter book world.
  • Маричић, Шаховић Мишић (2009): Горан Маричић, Србислава Шаховић Мишић, Три митске самотнице и три наше савременице, у: Три Медеје, Београд: Паидеа.
  • Нокс (1999): Бернард Нокс, Еурипидова Медеја, у: Општа књижевност: изабрана тумачења, приредио Зоран Милутиновић, Београд: Филолошки факултет; Крагујевац: Нова светлост.
  • Падуано (2011): Гвидо Падуано, Античко позориште, Београд: Clio.
  • Слапшак (2006): Светлана Слапшак, Женске иконе античког света, Београд: Библиотека ΧΧ век.
  • Снел (1999): Бруно Снел, Аристофан и естетика, у: Општа књижевност:
    изабрана тумачења, приредио Зоран Милутиновић, Београд: Филолошки факултет; Крагујевац: Нова светлост.
  • Срејовић, Цермановић Кузмановић (1987): Драгослав Срејовић, Алексан
    дрина Цермановић Кузмановић, Речник грчке и римске митологије, Београд: Српска књижевна задруга.
  • Тодоровић (2017): Јелена Тодоровић, Структуралне вредности Еурипидове Медеје, у: Липар бр. 64, Крагујевац: Универзитет у Крагујевцу.
  • Тодоровић Васић (2019): Јелена Тодоровић Васић, Лик Медеје у Еурипидовој трагедији, у: Зборник радова са Χ скупа младих филолога Србије, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.
  • Тодоровић (2018): Јелена Тодоровић, Конфигурација женских ликова у Роману о Александру Великом, у: Узданица бр. 1(2018), 7–20.
  • Фром (2003): Ерих Фром, Заборављени језик: увод у разумевање снова, бајки и митова, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Црепајац (1974): Љубомир Црепајац, Предговор, у: Трагедије, превео Милош Н. Ђурић, Београд: Просвета.