ЛЕКСИЧКИ РАЗВОЈ ДЕТЕТА ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 171-178)

АУТОР(И): Јелена Љ. Спасић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.10

САЖЕТАК:

Дечији лексички развој у предшколском узрасту предмет је проучавања великог броја студија у свету и код нас, у новије време најчешће са аспекта когнитивне лингвистике и психолингвистике. Преглед доступне литературе указује на значај језичког и социјалног окружења као подстицаја лексичког развоја деце, као и на повезаност лексичког и синтаксичког развоја, али и повезаност фонолошке свести и осећаја за риму са разумевањем речи и говорном продукцијом. Указујемо на неопходност праћења лексичког развоја деце, из чега происходе веће могућности за планирање лексичких и семантичких игара, као и за проширивање дечије језичке игре према принципима уоченим приликом грађења дечијих неологизама и према принципима усвајања значења речи. Рад на лексичком развоју деце предшколског узраста треба усмерити не само на богаћење речника у смислу повећања броја речи, већ и на освешћивање полисемије, хомонимије, синонимије и антонимије.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

усвајање језика, лексички развој, српски језик, предшколски узраст

ЛИТЕРАТУРА:

  • Бахтин (1978): Mихаил Бахтин, Стваралаштво Франсоа Раблеа и народна
    култура средњега века и ренесансе, Београд: Нолит.
  • Битнер, Рулиг (2013): Dagmar Bittner, Nadja Ruhlig, Lexical Bootstrapping: The Role of Lexis and Semantics in Child Language Development, Berlin: De Gruyter Mouton.
    Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=604279&site=eds-live
  • Бланк (1974): Marion Blank, Cognitive Functions of Language in the Preschool Years, Developmental Psychology, Vol. 10, No. 2, US: American Psychological Association, 229–245.
  • Васић (2009): Смиљка Васић, Тест – речник за децу од 3 до 7 година, У:
    В. Милатовић (ур.), Методика развоја говора: избор научних и стручних радова за студенте учитељских факултета, Београд: Учитељски факултет, 253–260.
  • Вукићевић (2017): Наташа Вукићевић, Социолошки аспекти језичке културе, Узданица, часопис за језик, књижевност и педагошке науке, Јагодина: Факултет педагошких наука, XIV/1, 61–78.
  • Глигоровић, Буха, Доброта-Давидовић (2018): Милица Глигоровић, Наташа Буха, Нада Доброта-Давидовић, Разумевање говора код деце од шест до девет година, Специјална едукација и рехабилитација, Вол. 17, бр. 1, 9–31.
  • Голубовић (1997): Славица Голубовић, Клиничка логопедија I, Београд: Дефектолошки факултет, Биг штампа.
  • Заухе, Тул, Махони, Стејпел-Вакс (2016): Lauren Head Zauche, Taylor A. Thul, Ashley E. Darcy Mahoney, Jennifer L. Stapel-Wax, Review: Influence of Language Nutrition on Children’s Language and Cognitive Development: An Integrated Review, Early Childhood Research Quarterly, 36 (July): 318–33. doi:10.1016/j.ecresq.2016.01.015
  • Кебара (2014): Марина Кебара, Језичка игра у дечјем дискурсу као прецедент поетске употребе речи, Књижевност за децу у науци и настави, зборник радова са научног скупа (Јагодина, 11–12. април 2014), 109–125.
  • Кебара (2017): Марина Кебара, Семантизација спонтаних деривата (дечијих неологизама) у функцији прецедентности језичке игре, Српски језик, 22, Београд: Научно друштво за неговање и проучавање српског језика, 315–331.
  • Кебара (2018): Граматичка транспозиција у деривацији неологизама у дечјој језичкој игри, Узданица, часопис за језик, књижевност и педагошке науке, XV/1, Јагодина: Факултет педагошких наука, 165–186.
  • Кристал (1985): David Crystal, A Dictionary of Linguistics and Phonetics, Oxford: Basil Blackwell.
  • Луст (2006): Barbara Lust, Child Language : Acquisition and Growth, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Малрије (1981): Филип Малрије, Психолошки аспекти формирања реченице код детета, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Милошевић (2016): Olja Milošević, Parent’s Perspectives on Their Children’s Language Development in Multilingual Contexts, Узданица, часопис за језик, књижевност и педагошке науке, XIII/2, Јагодина: Факултет педагошких наука, 177–187.
  • Мићић, Вукомановић Растегорац (2016): Вишња Мићић, Владимир Вукомановић Растегорац, Како настају речи: игролики приступ творби речи у предшколској установи, У: Савремено предшколско васпитање и образовање: изазови и дилеме, Јагодина: Факултет педагошких наука, 195–208.
  • Попова, Попов (2013): Velka Popova, Dimitar Popov, Two Bulgarian children in the dawn of morphological ontogenesis, The 1st International Global Virtual Conference, 378–383.
  • Радуловић (2017): Милица Радуловић, Усвајање српског као матерњег језика, Синтезе – часопис за педагошке науке, књижевност и културу, XI, Крушевац: Висока школа струковних студија за васпитаче, 109–122.
  • Савић, Анђелковић (2004): Маја Савић, Даринка Анђелковић, The Acquisition of Prepositions in Serbian: Factors and Mechanisms of Development, Психологија, часопис Друштва психолога СР Србије, 37, бр. 4 (2004), 415‒450.
  • Салим, Мехавеш (2014): Jamal Azmi Salim, Momammad Mehawesh, Stages in Language Acquisition: A Case Study, English Language and Literature Studies, Vol. 4, No. 4, 16–24.
  • Соколовац, Славнић, Шкрбић, Лемајић-Комазец (2015): Ивана Соколовац, Светлана Славнић, Рената Шкрбић, Слободанка Лемајић-Комазец, Продукција основних глаголских времена код деце са кохлеарним имплантом, Специјална едукација и рехабилитација, XV/4, Београд: Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, 437–458.
  • Спасић, Ђуровић (2020): Јелена Спасић, Сања Ђуровић, Морфолошки и творбени аспект дечијих неологизама, Српски језик, књижевност, уметност: Експресивност у језику, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, у штампи.
  • Сретеновић (2014): Далиборка Сретеновић, Утицај медија на развој говора предшколског детета, Зборник ВШССОВ, IX/2, Кикинда: Висока школа струковних студија за образовање васпитача, 163–176.
  • Стакић (2017): Мирјана Стакић, Усвајање значења речи у почетним фазама усвајања матерњег језика, Зборник радова Учитељског факултета Призрен – Лепосавић, XI, Лепосавић: Учитељски факултет, 31–40.
  • Столић, Муратовић Дробац (2017): Даница Столић, Весна Муратовић Дробац, Улога гласовних стилских фигура у развоју говора, Кругови детињства, часопис за мултидисциплинарна истраживања детињства, 2, Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача, 104–112.
  • Тодоров, Сокић (2018): Нада Тодоров, Оља Сокић, Филм у функцији богаћења речника ученика од првог до четвртог разреда основне школе, Узданица, часопис за језик, књижевност и педагошке науке, XV/1, Јагодина: Факултет педагошких наука, 187–205.
  • Чабаркапа, Вуковић, Костић, Пунишић (2003): Наташа Чабаркапа, Миле Вуковић, Маја Костић, Силвана Пунишић, Однос развијености артикулације и нивоа лексикона код деце, У: М. Совиљ (ур.), Говор и језик, Београд: Институт за експерименталну фонетику и патологију говора, 112–117.
  • Чабаркапа, Пунишић, Суботић, Човић (2007): Наташа Чабаркапа, Силвана Пунишић, Мишко Суботић, Бранислава Човић, Синтаксичка комплексност говорно језичке развијености деце предшколског узраста, Зборник радова 50. конференције за ЕТРАН, Београд, том II, 458–461.