УЛОГА НАСТАВНИКА У РАЗВОЈУ СОЦИОЕМОЦИОНАЛНИХ ВЕШТИНЕ УЧЕНИКА

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 93-110)

АУТОР(И): ЛИДИЈА Ђ. ЗЛАТИЋ, СЛАЂАНА ЛУКОВИЋ

Е-АДРЕСА: lzlatic@ptt.rs

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.93Z

САЖЕТАК:

Многе студије стављају акценат на важност социјалних вештина ученика, али поставља се питање како свакодневна школска пракса утиче на развој тих вештина. Социоемоционалне вештине, према другим ауторима, односе на способности којима особа регулише и управља сопственим мишљењем, емоцијама и понашањем, поставља и постиже позитивне циљеве, како доживаљава себе и поштује перспективу другог, успостaвља и одржава позитивне социјалне односе и одговорно доноси одлуке. У овом раду указујемо на различите компоненте наставничких улога и његових приступа које могу да утичу на развој ових вештина. Резултати различитих истраживања показују да промене у смислу учења социјалних вештина наставника, поготово у иницијалном образовању, али и касније, повећавају освешћеност ученикових социјалних вештина. Емпиријски налази указују на кључне карактеристике успешних програма развоја социоемоционалних вештина, при чему се наглашава неопходна специфична обука и тренинг наставника као део њиховог иницијалног образовања и стручног професионалног усавршавања, као и потреба за систематском подршком током саме примене програма који утичу на развој ових вештина код ученика. Наглашава се значај разумевања емоција и социјалних вештина код ученика од стране наставника као и развој свести наставника о начинима на које могу да утичу на развој социоемоционалних вештина, како да стварају позивитну атмосферу у учионици, како адекватно да реагују на различите емоције ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

социјално понашање ученика, социоемоционалне вештине ученика, компетенције наставника, управљање разредом

ЛИТЕРАТУРА:

  • Ashdown, D. M. & Bernard, M. E. (2011). Can Explicit Instruction in Social and Emotional Learning Skills Benefit the Social-Emotional Development, Well-being, and Academic Achievement of Young Children? Early Childhood Education Journal, 39(6), 397–405.
  • Balart, P., M. Oosterveen & Webbink, D. (2017). Test scores, noncognitive skills and economic growth. Economics of Education Review, 63, 134–153.
  • Battish,V., Solomon, Watson, M. & Schaps, E. (1995). Caring school communities. Educational Psychologist, 32, 137–151.
  • Baucal, A. & Altaras-Dimitirijević, A. (2016). Introduction to the special issue on socioemotional aspects of developmental and educational processes. Psihologija, 49(4), 313–318.
  • Birch, S. H. & Ladd, G. W. (1998). Childrenʼs interpersonal behaviors and teacher-child relationship. Development Psychology, 34, 934–936.
  • Бјекић, Д. и Златић, Л. (2007). Како наставници решавају пословне интерперсоналне конфликте. Зборник радова Учитељског факултета у Ужицу, 10(8), 41–58.
  • Bjekić, D., Zlatić, L. i Bojović, M. (2007). Izobraževanje komunikacijskog kompetentnog učitelja. Didaktica-Slovenica, Pedagoška obzorja, 25(5), 29–43.
  • Cohen, J. (2001). Excerptedd with permission of teachers College Press, from Caring Classrooms / Intelligent Schools: The Social Emotional Education of Young Children, edited by J. Cohen. New York. Teacher College Press.
  • De Fruyt, F., Wille, B. & John, O. (2015). Employability in the 21st century: Complex (interactive) problem solving and other essential skills. Industrial and Organizational Psychology, 8(2), 276–281.
  • Denham, S., Bassett, H. & Zinsser, K. (2012). Early childhood teachers as socializers of young children’s emotional competence. Early Childhood Education Journal, 40(3), 137–143.
  • Han, H. (2014). Supporting early childhood teachers to promote children’s social competence: Components for best professional development practices. Early Childhood Education Journal, 42(3), 171–179.
  • Jennings A. P. & Greenberg, T. M. (2009). The Prosocial Clasroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relational to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491–525.
  • John, O. & Fruyt, F. De (2015). Framework for the Longitudinal Study of Social and Emotional Skills in Cities. Paris: OECD Publishing.
  • John, O. & Mauskopf, S. (2015). „Self-reported socio-emotional qualities: Five factors for 21st century skills?”. Poster presented at the Biennual Meetings of the Association for Personality Research. Saint Louis, Missouri.
  • Klark, K. Z. (2017). Select Caribbean teachers perspectives on the socio/emotional skills children need to successfully transition to primary school. Early child Development and Care, 187(9), 1403–1412.
  • Korbel, V. & Paulus, M. (2018). Do tyeaching practices impacvt socio-emotional skills?. Educational Economics, Vol. 26, 337–355.
  • Крстић, К. (2019). Емоције ученика: делић који недостаје. У С. Маринковић (ур.): Наука, настава, учење – проблеми и перспективе (27–53). Ужице: Педагошки факултет.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. & Sitarenios, G. (2001). Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion, 1, 232–242.
  • Neubert, J. C., Mainert, J., Kretzschmar, A. & Greiff, S. (2015). The assessment of 21st century skills in industrial and organizational psychology: Complex and collaborative problem solving. Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice.
  • OECD (2018). Social and Emotional Skils for student success and well-being. Conceptual framework for the OECD study on social and emotional skills. Retrieved June 23, 2020 from the World Wide Web https://www.oecdilibrary.org/docserver/db1d8e59en.pdf?expires=1590409720&id=id&accname=guest&checksum=CBD26372651DE0DEF58F382BF9F99150 .
  • OECD (2019). Assessment framework of the OECD Study on Social and Emotional Skills. Retrieved June 26, 2020 from the World Wide Web https://www.oecdilibrary.org/docserver/5007adef-en.pdf?expires=1590409891&id=id&accname=guest&checksum=C1E3C12A4B8758FA1B88C3A2F1E22488.
  • Previšić, V. (ur.) (2007). Kurikulum – Teorije, metodologija, sadržaj, struktura. Zagreb: Školska knjiga.
  • Primi, R., Santos, D., John, O. P. & De Fruyt, F. (2015). The development of a nationwide inventory assessing social and emotional skills in Brazilian youth. Manuscript in preparation.
  • Reardon, K. (1998). Interpersonalna komunikacija? Gde se misli susreću?. Zagreb: Alines.
  • Шевкушић, С. (1994). Ефекти кооперативног учења на просоцијално понашање. Зборник Института за педагошка истраживања, 26, 149–165.
  • Vangelisti, A. L., Daly, J. A. & Friedrich, G. W. (1999). The prosocial classrom Teacher Social and Emotional Comepetence in Realtion to Studentand Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491–525.
  • Weinstein, C. S. (1999). Reflections on best practices and promising programs. In H. J. Freiberg (еd.): Beyond behaviorism: Changing the classroom management paradigm (145–163). Boston: Allyn & Bacon.
  • Wentzel, K. R. (1998). Social Support and ajustment in middle school: the role of parents, teachers and peers. Journal of Educational Psychology, 90, 202–209.
  • Златић, Л. и Бјекић, Д. (2007). Настава комуникације у образовању наставника. Иновације у настави, XIX(4), 14–27.
  • Златић, Л. (2014). Ефекти програма комуникационе компетенције на развој вербалне ненасилне комуникације студената будућих учитеља. Зборник радова, XVII(16). Ужице: Учитељски факултет, 191–204.
  • Златић, Л. и Бјекић, Д. (2015). Комуникациона компетентност наставника: концептуализација, мерење и развој. Ужице: Учитељски факултет.
  • ОʼConner, R., De Feyter, J., Carr, A., Luo, J. L. & Romm, H. (2017a). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: Characteristics of effective social and emotional learning programmes (part 1 of 4). Washingtоn, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic.
  • ОʼConner, R., De Feyter, J., Carr, A., Luo, J. L. & Romm, H. (2017b). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: Teacher and classroom strategies that contribute to social and emotional learning (part 3 of 4). Washingtоn, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic.
  • ОʼConner, R., De Feyter, J., Carr, A., Luo, J. L. & Romm, H. (2017c). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: Characteristics of effective social and emotional learning programmes (part 4 of 4). Washingtоn, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic.