СТАВОВИ РОДИТЕЉА О ПРЕПОЗНАВАЊУ ДАРОВИТОСТИ КОД ДЕЦЕ

Узданица XXII I (2025) (стр. 231-248)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Марина А. Јовановић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.1.231J

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Како препознавање даровитости представља деликатан, систематичан процес, компетентност у њеној идентификацији подразумева упућеност на различите аспекте и начине на које се она манифестује. Циљ овог истраживања био је да се испитају ставови родитеља о препознавању даровитости код деце, као и да се утврди да ли су и на који начин демографске карактеристике, попут пола и година старости родитеља, значајно повезане са њиховим ставовима. Резултати нашег истраживања указују на то да се ставови родитеља о идентификацији даровитости код деце не разликују значајно у зависности од фактора пола или година старости родитеља. Резултати такође сугеришу да приликом идентификације родитељи интегришу критеријуме савремене теорије даровитости, односно уважавају значајност различитих врста особина, не ограничавајући се стриктно на интелектуалне, што има важне импликације за њихову улогу у препознавању даровитости.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

одреднице даровитости, ставови родитеља, креативно-продуктивна даровитост, натпросечна способност, мотивација, креативност.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Al-Momani, Al-Oveidi (2020): H. Al-Momani, A. Al-Oweidi, The psychometric characteristics of the Renzulli Scale of behavioral characteristics (3rd edition) in the detection of gifted students in the age group (12‒18) in Jordan, Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(1), 105–132. https://doi.org/10.17478/jegys.656673
  • Borland (2021): J. H. Borland, The Trouble with Conceptions of Giftedness, In: R. J. Sternberg, D. Ambrose (Eds.), Conceptions of Giftedness and Talent, 37–49. https:// doi.org/10.1007/978-3-030-56869-6
  • Buše, Falk (2001): N. Bouchet, R. F. Falk, The Relationship Among Giftedness, Gender, and Overexcitability, Gifted Child Quarterly, 45(4), 260–267. https://doi. org/10.1177/001698620104500404
  • Džonsen (2018): S. K. Johnsen, Identifying gifted students: A practical guide, Prufrock Press Inc.
  • Ganje (1995): F. Gagné, Hidden meanings of the “talent development” concept,
  • The Educational Forum, 59(4), 350–362. https://doi.org/10.1080/00131729509335067
  • Grandić, Letić (2008): R. Grandić, M. Letić, Porodica kao faktor podsticanja darovitosti, Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palovˮ.
  • Grouvs, Fauler, Kuper, Lepkovski, Singer, Turango (2009): R. M. Groves, F. J.
  • Fowler Jr., M. P. Couper, J. M. Lepkowski, E. Singer, R. Tourangeau, Survey Methodology, John Wiley & Sons.
  • Koen, Manion, Morison (2007): L. Cohen, L. Manion, K. Morrison, Research Methods in Education, Routledge.
  • MekKouč, Sigli (2003): D. B. McCoach, D. Siegle, Factors That Differentiate Underachieving Gifted Students From High-Achieving Gifted Students, Gifted Child Quarterly, 47(2), 144–154.
  • Milić, Simeunović (2020): S. Milic, V. Simeunovic, Concordance between giftedness assessments by teachers, parents, peers and the self-assessment using multiple intelligences, High Ability Studies, 33(1), 1–19. https://doi.org/10.1080/13598139.2020.1832445
  • Ris, Hebert (2008): S. M. Reis, T. P. Hébert, Gender and Giftedness, Handbook of  Giftedness in Children, 271–291. https://doi.org/10.1007/978-0-387-74401-8_14
  • Renzuli (1990): J. S. Renzulli, A Practical System for Identifying Gifted and Talented Students, Early Child Development and Care, 63, 9–18.
  • Renzuli (2011): J. S. Renzulli, What makes giftedness?: Reexamining a definition, Phi Delta Kappan, 92(8), 81–88. https://doi.org/10.1177/003172171109200821
  • Renzuli, Ris (2014): J. S. Renzulli, S. M. Reis, The schoolwide Enrichment Model: A how-to guide for talent development, Prufrock Press.
  • Renzuli, Smit, Vajt, Kalahan, Hartman, Vestberg, Gavin, Ris, Sigli, Sitsma (2010): S. Renzulli, L. H. Smith, A. J. White, C. M. Callahan, R. K. Hartman, K. L. Westberg, M. K. Gavin, S. M. Reis, D. Siegle, R. E. Sytsma, Scales for rating the behavioral characteristics of superior students: Technical and administration manual (3th ed), USA: Creative learning press, Inc.
  • Sigli (2001): D. Siegle, Teacher bias in identifying gifted and talented students, Paper presented at the Council for Exceptional Children Annual Convention, Kansas City, MO.
  • Silverman (2018): L. K. Silverman, Assessment of Giftedness, In: S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (2nd ed.), Springer, 183–207.
  • Silverman, Čitvud, Voters (1986): L. K. Silverman, D. G. Chitwood, J. L. Waters, Young gifted children, Topics in Early Childhood Special Education, 6(1), 23–38. https:// doi.org/10.1177/027112148600600106
  • Silverman, Miler (2009): L. K. Silverman, N. B. Miller, A feminine perspective of giftedness, International Handbook on Giftedness, 99–128. https://doi.org/10.1007/978-14020-6162-2_5
  • Sternberg (2000): R. J. Sternberg, The theory of successful intelligence, Gifted Education International, 15(1), 4–21. https://doi.org/10.1177/026142940001500103
  • Sternberg, Džarvin, Grigorenko (2011): R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Explorations in Giftedness, Cambridge University Press.
  • Sternberg, Kaufman (2018): R. J. Sternberg, S. B. Kaufman, Theories and Conceptions of Giftedness, Handbook of Giftedness in Children, Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77004-8_3
  • Tabačnik, Fidel (2007): B. G. Tabachnick, L. S. Fidell, Using multivariate statistics (5th ed.), Boston: Pearson Education.
  • Tiri (2017): K. Tirri, Teacher education is the key to changing the identification and teaching of the gifted, Roeper Review, 39(3), 210–212.
  • VanTasel-Baska (2005): J. VanTassel-Baska, Domain-specific giftedness: Applications in school and life, In: R. J. Sternberg, J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.), New York: Cambridge University Press, 358–377.
  • Vorel, Ervin (2011): F. C. Worrell, J. Erwin, Best Practices in Identifying students for Gifted and Talented education programs, Journal of Applied School Psychology, 27(4), 319–340. https://doi.org/10.1080/15377903.2011.615817