ПОЗИТИВНЕ ЕМОЦИОНАЛНЕ РЕАКЦИЈЕ СТУДЕНАТА НА ЧАСОВИМА ГРАМАТИКЕ У НАСТАВИ СРПСКОГ ЈЕЗИКА КАО ПРЕДУСЛОВ ЊИХОВЕ ДОБРОБИТИ

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 69-87)

АУТОР(И): Илијана Р. Чутура, Ивана Р. Ћирковић-Миладиновић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.069C

САЖЕТАК:

Добробит и емоционалне реакције ученика важна су питања савремене наставе. С друге стране, пажњу привлачи и мањкава језичка и функционална писменост ученика у Србији. Стога је основни циљ овога рада да се испита како су студенти – будући учитељи – на свим нивоима свога образовања доживљавали и како доживљавају наставу граматике српског језика са аспекта сопствених емоција. Узорак је чинило 40 студената друге и треће године основних академских студија Учитељ Факултета педагошких наука Универзитета у Крагујевцу (Јагодина). У првој фази истраживања примењена је метода посматрања са учествовањем, а у другој групни интервјуи, уз анализу дискурса. Резултати показују да је из перспективе студената настава граматике и правописа занемарена у средњим школама, али и да је на свим нивоима образовања од стране већине ученика/студената, за разлику од наставе књижевности, перципирана као незанимљива и неподстицајна. Испитаници сматрају да је улога наставника кључна за позитивне емоције ученика, али, и када је наставник приступачан, када треба да и сами комуницирају у настави, преовлађују негативне емоције (нелагода, непријатност, чак и страх). Фактор који најчешће доводи до недостатка воље за комуникацијом јесте страх од грешке и реакције наставника и вршњака. Стога већина испитаника своју позицију у настави српског језика види као пасивну и реактивну, а њихово самопоуздање је наглашено ниско.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

настава српског језика, добробит, емоционалне реакције, комуникација

ЛИТЕРАТУРА:

  • Ainley, M., Corrigan, M., Richardson, N. (2005). Students, tasks and emotions:
    Identifying the contribution of emotions to students’ reading of popular culture and popular science texts. Learning and Instruction, 15(5), 433−447
  • Bailey, D., & Almusharraf, N. (2022). Calm down: A mediation model on the mitigating effect anxiety has on learner interactions and learning outcome. International Journal of Applied Linguistics, 32, 108–125. DOI: 10.1111/ijal.12398
  • Bal, P. M., & Veltkamp, M. (2013). How Does Fiction Reading Influence Empathy? An Experimental Investigation on the Role of Emotional Transportation. PLoS ONE, 8(1), 1–12. DOI: 10.1371/journal.pone.0055341
  • Berk, L. (2008). Psihologija cjeloživotnog razvoja. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • Brajša-Žganec, A., Ivanović, D., Burušić, J. (2019). Dimenzije psihološke dobrobiti hrvatskih studenata: spolne razlike i povezanost s osobinama ličnosti. Napredak, 155(1‒2), 29‒46.
  • Bubić, А., Erceg, N. (2018). Znamo li što nas čini sretnima? Važnost laičkih uvjerenja o uzrocima sreće i vrijednosti za doživljaj sreće. Primenjena psihologija, 11(3), 345‒364. DOI: 10.19090/pp.2018.3.345-364
  • Cotton Bronk, K. (2020). The Importance of Purpose: Theory, Research, and
    Application. In: S. I. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, J. Nakamura (Eds.), Positive Psychological Science. Improving Everyday Life, Well-Being, Work, Education, and Societies Across the Globe (pp. 64‒80). New York – Abingdon: Routledge.
  • Ćirković-Miladinović, I. (2019). Afektivne strategije učenja engleskog kao stranog jezika. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
  • Čutura, I. (2015). Identitet srpskog jezika u nastavi. Uzdanica, XII/1, 131–145.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542‒575.
  • Djikic, M., Oatley, K., & Moldoveanu, M. C. (2013). Reading other minds: Effects of literature on empathy. Scientific Study of Literature, 3(1), 28–47. DOI: 10.1075/ssol.3.1.06dji
  • Dragićević, R. (2015). Neka pitanja organizacije nastave srpskog jezika kao važan faktor očuvanja identiteta srpskog jezika i kulture. Uzdanica, XII/1, 117–129.
  • Ducker, N. T. (2022). Bridging the Gap Between Willingness to Communicate
    and Learner Talk, The Modern Language Journal, 106(1), 217–244. DOI: 10.1111/modl.127640026-7902/22/216–244
  • Duckworth, A., & Seligman, M. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting
    academic performance of adolescents. Psychological Sciences, 16, 939–944.
  • Edley, N., Litosseliti, L. (2011). Contemplating Interviews and Focus Groups. In: L. Litosseliti (Ed.), Research Methods in Linguistics (pp. 155–179). London – New York: Continuum International Publishing Group.
  • Endedijk, H. M., Breeman, L. D., Van Lissa, C. J., Hendrickx, M. H. G., Den Boer, L., Mainhard, T. (2022). The Teacher’s Invisible Hand: A Meta-Analysis of the Relevance of Teacher–Student Relationship Quality for Peer Relationships and the Contribution of Student Behavior. Review of Educational Research, 92(3), 370–412. DOI: 10.3102/00346543211051428
  • Fitz Simons, E. (2015). Character Education: A Role for Literature in Cultivating Character Strengths in Adolescence. In: M. A. White, A. S. Murray (Eds.), Evidence Based Approaches in Positive Education. Implementing a Strategic Framework for Well-being in Schools (pp. 135‒150). Springer.
  • Huebner, E. S. (2004). Research on assessment of life satisfaction of children and adolescents. Social Indicators Research, 66, 3–33.
  • Jiang, C., & Papi, M. (2022). The motivation-anxiety interface in language learning: A regulatory focus perspective. International Journal of Applied Linguistics, 32, 25–40. DOI: 10.1111/ijal.12375
  • Jin, T., Jiang, Y., Gu, M. M., Chen, J. (2022). “Their encouragement makes me feel more confident”: Exploring peer effects on learner engagement in collaborative reading of academic texts. Journal of English for Academic Purposes, 60. DOI: 10.1016/j.jeap.2022.101177
  • Jovanović, A., (2021). O našim najmlađim srbističkim katedrama. Nastava srpskog jezika i književnosti na učiteljskim i/ili pedagoškim fakultetima. U: M. Kovačević (ur.), Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu (str. 45–61). Beograd: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
  • Kotrla Topić, M. (2021). Emotional engagement, but not transportation leads to higher empathy after reading a fictional story, in more agreeable participants. Primenjena psihologija, 14(2), 211‒227. DOI: 10.19090/pp.2021.2.211-227
  • Kovačević, M. (2012). Status srpskog jezika na srpskim univerzitetima. U: B. Dimitrijević (ur.), Filologija i univerzitet (tematski zbornik radova), Nauka i savremeni univerzitet 1 (str. 13–24). Niš: Filozofski fakultet.
  • Kovačević, M. (2021). Pitanja srpskog jezika na nesrbističkim filološkim katedrama i na nastavničkim fakultetima. U: M. Kovačević (ur.), Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu (str. 103–121). Beograd: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
  • Kristjánsson, K. (2012). Positive Psychology and Positive Education: Old Wine in New Bottles?. Educational Psychologist, 47(2), 86–105.
  • Linley, P. A., Nielsen, K. M., Gillett, R., Biswas-Diener, R. (2010). Using signature strengths in pursuit of goals: Effects on goal progress, need satisfaction, and well. International Coaching Psychology Review, 5(1), 6‒15.
  • Lu, L., Gilmour, R., Kao, S. F. (2001). Cultural values and happiness: An East‒West dialogue. Journal of Social Psychology, 141(4), 477‒493. DOI: 10.1080/00224540109600566
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The
    architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111‒131.
  • Maksić, S., Đurišić Bojanović, M. (2017). Doprinos školskog psihologa primeni
    principa pozitivne psihologije u razvoju škole. Nastava i vaspitanje, LXVI/2, 337–350. DOI:10.5937/nasvas1702337M
  • Mar, R. A., Oatley, K., & Peterson, J. B. (2009). Exploring the link between reading fiction and empathy: Ruling out individual differences and examining outcomes. Communications, 34(4). DOI: 10.1515/comm.2009.025
  • Marjanović, A. (2009). Da li je došlo do napretka u sreći za decu?. U: J. Ljuštanović (prir.), Princeza luta zamkom. Teorijska misao o književnosti za decu iz okrilja Zmajevih dečjih igara (str. 39–41). Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Personal projects, happiness, and meaning: on doing well and being yourself. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 494–512.
  • Mijatović, L., Strižak, N. (2023). Uloga crta ličnosti i emocionalne inteligencije
    u predikciji akademskog stresa kod studenata. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 55/1, 73–92. DOI: 10.2298/ZIPI2301073M
  • Milanović, A. (2021). Nastava srpskog jezika u srednjim školama. U: M. Kovačević (ur.), Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu (str. 29–44). Beograd: Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
  • Norrish, J. & Vella-Brodrick, D. A. (2009). Positive psychology and adolescents: Where are we now? Where to from here?. Australian Psychologist, 44(4): 270–278
  • Ormerod P. (2012). The Folly of Well-being in Public Policy. In: P. Booth (Ed.), And the pursuit of happiness: well-being and the role of government. (pp. 39–58) London: Inst Econ Affairs.
  • Park, N., & Peterson, C. (2008). Positive psychology and character strengths: Application to strengths-based school counseling. Professional School Counseling, 12, 85–92.
  • Park, N., & Peterson, C. (2009). Strengths of character in school. In: R. Gilman, E. S. Huebner., & M. J. Furlong. (Eds.), Handbook of positive psychology in schools (pp. 77–88). New York: Routledge.
  • Peterson, C., Ruch, W., Beermann, U., Park, N., Seligman, M. E. P. (2007).
    Strengths of character, orientations to happiness, and life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 2(3), 149-156. DOI: 10.1080/17439760701228938.
  • Pflug, J. (2009). Folk theories of happiness: A cross-cultural comparison of conceptions of happiness in Germany and South Africa. Social Indicators Research, 92(3), 551–563. DOI:10.1007/s11205‒008‒9306‒8
  • Radišić, J., i Baucal, A. (2015). Portret nastavnika matematike u srednjoj školi: kritička analiza dominantne prakse. Primenjena psihologija, 8(1), 25–46.
  • Rich, G. J. (2003): The positive psychology of youth and adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 32, 1–3.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52, 141–166.
  • Ryan, R. M., Chirkov, V. I., Little, T. D., Sheldon, K. M., Timoshina, E., Deci, E. L. (1999). The American dream in Russia: extrinsic aspirations in two cultures. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1509–1524.
  • Ryff, C. D. & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being
    revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719‒727.
  • Ryff, C. D. & Singer, B. (2000). Interpersonal flourishing: a positive health agenda for the new millennium. Personality and Social Psychology Review, 4, 30–44.
  • Seipp, B. (1991). Anxiety and academic performance: a meta-analysis. Anxiety
    Research, 4(1), 236‒247.
  • Stojanović, B., Milovanović, R., Ćirković-Miladinović, I. (2023). Emocionalne reakcije adolescenata u nastavi. Uzdanica XX/1, 215‒228. DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.215S
  • Stojanović, B., Ćirković-Miladinović, I., Milovanović, R. (2021). The quality of
    communication in teaching and students’ emotional reactions in the classroom. Technium Social Sciences Journal, 19, 55‒66.
  • Ševa, N., Đerić, I. (2023). Fenomenološka analiza iskustva nastavnika tokom profesionalnog učenja o primeni tehnike formulisanja pitanja. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 55/1, 5–32. DOI: 10.2298/ZIPI2301005S
  • Ševkušić, S. (2011). Kvalitativna istraživanja u pedagogiji. Doprinos različitih metodoloških pristupa. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Vujačić, M., Đević, R. (2023). Ostvarivanje prijateljskih odnosa među vršnjacima u osnovnoj školi. Inovacije u nastavi, XXXVI/1, 54–69. DOI: 10.5937/inovacije2301054V
  • Waterman, A. S. (1993). Two conceptions of happiness: contrasts of personal expressiveness (eudaimonia) and hedonic enjoyment. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 678–691.
  • Waters, L. (2011). A Review of School-Based Positive Psychology Interventions.
    The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28(2), 75–90.
  • Weber, M. & Ruch, W. (2012). The role of a good character in 12-year-old school children: Do character strengths matter in the classroom?. Child Indicators Research, 5 , 317–334.
  • White, M. A. (2016). Why Won’t it Stick? Positive Psychology and Positive Education. Psychology of Well-Being, 6(2). Retrieved in Junе 20, 2023 from https://psywb.springeropen.com/articles/10.1186/s13612-016-0039-1. DOI: 10.1186/s13612-016-0039-1
  • White, M. A. (2013). Positive education at Geelong Grammar School. In: S. A.
    David, I. Boniwell, A. Ayers (Eds.) The Oxford handbook of happiness (pp. 657–670) Oxford: Oxford University Press.
  • White, M. A. & Murray, A. S. (Eds.) (2015). Evidence-based approaches to positive education in schools. Netherlands: Springer.