УЧИТИ, РАДИТИ И БИТИ ДОБРО – ПОЗИТИВНО ОБРАЗОВАЊЕ КАО ШАНСА ЗА ОБРАЗОВНИ СИСТЕМ У СРБИЈИ

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 13-39)

АУТОР(И): Мирјана М. Беара Бењак, Горана М. Ракић-Бајић

Е-АДРЕСА: mirjana.beara@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.013BB

САЖЕТАК:

Циљ овог рада је да понуди један од могућих путева за подршку осећању добробити и задовољства свих актера образовања у Србији, који се назива позитивним образовањем. Недавна истраживања указују на присуство забрињавајућих показатеља менталног здравља и стреса како код ученика тако и код наставника, што по свему судећи утиче и на постигнућа и остваривање циљева и исхода образовања. Позитивно образовање је примењена дисциплина Позитивне психологије у образовном контексту, која подједнак значај посвећује како постигнућима тако и менталном здрављу, оптималном функционисању и добробити свих укључених у процесе учења и наставе. Приказани су модели позитивне психологије и позитивног образовања и нека искуства у примени ових модела, као и могућност примене у нашој земљи.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

позитивна психологија, позитивно образовање, добробит, циљеви образовања, постигнућа, ставови о образовању, ментално здравље, модели позитивног образовања

ЛИТЕРАТУРА:

  • Аргајл (2001): M. Argyle, The Psychology of Happiness, 2nd ed., New York: Routledge.
  • Баумајстер, Лири (1995): R. F. Baumeister, M. R. Leary, The need to belong:
    Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation, Psychological Bulletin, 117, 497‒529.
  • Баумајстер, Кембел, Кригер, Вохс (2003): R. F. Baumeister, J. D. Campbell, J. I. Krueger, K. D. Vohs, Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles?, Psychological Science in the Public Interest, 4, 1‒44.
  • Беара, Дубовицки (2023): M. Beara, S. Dubovicki, The Polak Game and the Futures of Education – Are University Students Optimists or Pessimists about the Future of Education?, Journal of Futures Studies, 27(4), 29‒41. DOI: 10.6531/JFS.202306_27(4).0003
  • Беара, Јерковић (2015): M. Беара, И. Jерковић, Друштвене околности и наставничка професија, Социолошки преглед, XLIX/2, 229‒253.
  • Беара, Ракић-Бајић, Хинић (2021): М. Beara, G. Rakić-Bajić, D. Hinić, Teachers’ perceived stress and experience in online teaching during the early phase of the COVID-19 pandemic, Psihološka istraživanja, Vol. XXIV, 201‒215. DOI: 10.5937/PSISTRA24-32741
  • Бернард, Валтон (2011): M. Bernard, К. Walton, The effect of You Can Do It!
    Education in six schools on student perceptions of wellbeing, teaching, learning and relationships, Journal of Student Wellbeing, 5, 22–37.
  • Богнар, Дубовицки (2012): L. Bognar, S. Dubovicki, Emocije u nastavi, Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 14(1), 135‒153.
  • Болије, Хаверман, Вестерхоф, Рипер, Смит, Болмајер (2013): L. Bolier,
    M. Haverman, G. J. Westerhof, H. Riper, F. Smit, E. Bohlmeijer, Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies, BMC Public Health, 13, 119. https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-119
  • Буђевац (2022): Н. Буђевац, Истраживање о ставовима родитеља о образовном систему у Србији, НАРНИС. Приступљено 7. 11. 2023. на: https://www.obrazovanje.org/login/files/7c35d107b4f4d9da3e9441b6b4fdbff7006ce046.pdf
  • Буђевац (2023): Н. Буђевац, Истраживање о ставовима наставника и ди-
    ректора школа о образовном систему у Србији. НАРНИС. Приступљено 7.11. 2023.
    https://www.obrazovanje.org/login/files/2705f8c544756da77a7ab57d4ddea177eaa20c96.pdf
  • Вагнер, Холенштајн, Вепф, Руш (2020): L.Wagner, М. Holenstein, H. Wepf, W. Ruch, Character strengths are related to students’ achievement, flow experiences, and enjoyment in teacher-centered learning, individual, and group work beyond cognitive ability, Frontiers in Psychology, 1, 1324. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01324
  • Вагнер, Руш (2015): L. Wagner, W. Ruch, Good character at school: positive
    classroom behavior mediates the link between character strengths and school achievement, Frontiers in Psychology, 6, 610. doi: 10.3389/fpsyg.2015.00610
  • Ванг, Хертел, Валберг (1997): M. C.Wang, G. D. Haertel, H. J. Walberg, Fostering educational resilience in inner-city schools, In: H. J. Walberg, O. Reyes, R. P. Weissberg (Eds.), Children and youth: Interdisciplinary perspectives, Sage Publications, Inc., 119–140.
  • Вебер, Вагнер, Рух (2016): M. Weber, L. Wagner, W. Ruch, Positive feelings
    at school: on the relationships between students’ character strengths, school-related affect, and school functioning, Journal of Happiness Studies, 17, 341–355. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9597-1
  • Вела-Бродрик, Чин, Рикард (2014): D. Vella-Brodrick, Т. Chin, N. Rickard, An Evaluation of Positive Education at Geelong Grammar School: A Snapshot of 2013, 1‒91.
  • Виденовић, Чапрић (2020): М. Виденовић, Г. Чапрић, ПИСА 2018 извештај за Републику Србију, Министарство просвете Републике Србије.
  • Вотерс (2011): L. Waters, A review of school-based positive psychology interventions, The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28(2), 75–90. https://doi.org/10.1375/aedp.28.2.75
  • Вотерс, Лотон (2019). L. Waters, D. J. Loton, SEARCH: A Meta-Framework
    and Review of the Field of Positive Education, International Journal of Applied Positive Psychology, 4, 1–46.
  • Гејбл, Хајт (2005): S. L. Gable, Ј. Haidt, What (and why) is positive psychology?, Review of General Psychology, 9, 103–110.
  • Гилам, Адамс-Дојч, Вернер, Рејвич, Култер-Хајндл, Линкинс, Виндер,
    Петерсон, Парк, Абенаволи, Контеро, Селигмен (2011): Ј. Gillham, Z. Adams-Deutsch, J. Werner, K. Reivich, V. Coulter-Heindl, M. Linkins, B. Winder, C. Peterson, N. Park, R. Abenavoli, A. Contero, M. E. P. Seligman, Character strengths predict subjective well-being during adolescence, The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31‒44.
  • Голдберг, Сомерс-Спикерман, Кларк, Шреурс, Болмејер (2022): J. M. Goldberg, M. P. J. Sommers-Spijkerman, A. M. Clarke, K. M. G. Schreurs, E. T. Bohlmeijer, Positive education in daily teaching, the promotion of wellbeing, and engagement in a whole school approach: a clustered quasi-experimental trial, School Effectiveness and School Improvement, 33(1), 148‒167. DOI: 10.1080/09243453.2021.1988989
  • Грин, Нориш (2013): L. Green, J. Norrish, Enhancing well-being in adolescents: Positive psychology and coaching psychology interventions in schools, In: C. Proctor, P. Linley (Еds.), Research, Applications, and Interventions for Children and Adolescents,1st ed., Dordrecht: Springer, 211‒222.
  • Динер, Динер, Динер (1995): E. Diener, M. Diener, C. Diener, Factors Predicting the Subjective Weil-Being of Nations, Journal of Personality and Social Psychology, 69(5), 851‒864.
  • Динер, Тапа, Тај (2020): E. Diener, S. Thapa, L. Tay, Positive emotions at work, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 7, 451–477. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012119-044908
  • Живановић, Вукчевић-Марковић, Димоски, Гвозден (2022): M. Živanović, M. Vukčević-Marković, J. Dimoski, M. Gvozden, Mentalno zdravlje u Srbiji ‒ procena potreba, faktora rizika i barijera u dobijanju stručne podrške, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, https://psychosocialinnovation.net/wp-content/uploads/2022/05/PROCENA-POTREBA-FAKTORA-RIZIKA-I-BARIJERA-U-DOBIJANJU-STRUCNE-PODRSKE.pdf
  • ЗВКОВ (2013): Стандарди општих међупредметних компетенција за крај средњег образовања, Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.
  • ЗОСОВ (2023): Зaкон о основама система образовања и васпитања (пречишћен текст). Приступљено 4. 11. 2023. https://www.pravno-informacionisistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg
  • Зотовић Костић, Беара (2016). М. Зотовић Костић, М. Беара, Ментално здравље младих у Војводини – стање и перспективе. Центар за производњу знања и вештина.
  • ИПП (2024, у штампи): IPP, Positive education in primary schools ‒ manual for teachers, Institut za pozitivnu psihologiju.
  • Иванковић, Ријавец (2012): М. Ivanković, М. Rijavec, Utjecaj provođenja programa pozitivne psihologije na optimizam i razredno ozračje kod učenika četvrtog razreda osnovne škole, Napredak, 153(2), 219‒234.
  • Јовановић (2021а): В. Јовановић, Психологија субјективног благостања (2. издање), Нови Сад: Филозофски факултет.
  • Јовановић (2021б): В. Јовановић, Субјективно благостање – кроскултурална перспектива, Футура.
  • Кашдан, Мишра, Брин, Фрох (2009): T. B. Kashdan, A. Mishra, W. E. Breen, J. J. Froh, Gender differences in gratitude: Examining appraisals, narratives, the willing ess to express emotions, and changes in psychological needs, Journal of Personality, 77(3), 691–730. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2009.00562.x
  • Квинлан, Свајн, Камерон, Вела-Бродрик (2014): D. Quinlan, N. Swain, C. Cameron, D. Vella-Brodrick, How ‘other people matter’ in a classroom-based strengths intervention: Exploring interpersonal strategies and classroom outcomes, The Journal Of Positive Psychology, https://doi.org/10.1080/17439760.2014.920407.
  • Керн, Кауфман (2017): M. L. Kern, S. B. Kaufman, Research in Positive Education, In: E. Larson (Ed.), The State of Positive Education, IPEN.
  • Kиз (2002): C. L. M. Keyes, Mental health continuum: From languishing to flourishing in life, Journal of Health and Social Behavior, 43, 207–222.
  • Коен, Вилијамсон (1988): S. Cohen, G. Williamson, Perceived stress in a probability sample of the United States, In: S. Spacapan, S. Oskamp (Eds.), The social psychology of health: Claremont Symposium on applied social psychology, Newbury Park, CA:Sage.
  • Ларсон (2017): E. Larson (Еd.), The state of positive education, https://www.ipen-network.com/post/the-state-of-positive-education. IPEN.
  • Луковић, Маринковић, Зотовић (2022): S. Luković, B. Marinković, K. M. Zotović, The Zone of Actual and the Zone of Proximal Development Measured through Preschool Dynamic Assessment as Predictors of Later School Performance – a Longitudinal Study, Psihologija, 55(1), 89–10. https://doi.org/10.2298/PSI200914004L
  • Лутенс, Лутенс, Лутенс (2004): F. Luthans, K. Luthans, B. Luthans, Positive psychological capital: Beyond the human and social capital, Business Horizons, 47(1), 45–50.
  • Maксић, Ђуришић-Бојановић (2017): С. Максић, М. Ђуришић-Бојановић, Допринос школског психолога примени принципа позитивне психологије у развоју школе, Настава и васпитање, 66(2), 337‒350. DOI: 10.5937/nasvas1702337M
  • Мареро, Карбајера, Мартин, Мехиас, Хернандез (2016): R. J. Marrero, M. Carballeira, S. Martin, M. Mejias, J. A. Hernandez, Effectiveness of a positive psychology intervention combined with cognitive behavioral therapy in university students, Anales de psicología, 32(3), 728‒740.
  • Mиљковић, Ријавец (2010): Д. Миљковић, М. Ријавец, Како бити бољи?, Приручник из позитивне психологије, Чачак: Легенда.
  • Мур, Липман (2005): K. A. Moore, L. H. Lippman, Introduction and conceptual framework, In: K. A. Moore, L. H. Lippman (Eds.), What do children need to flourish: Conceptualizing and measuring indicators of positive development, New York, NY: Springer Science & Business Media, 1–10.
  • Мајерс (2000): D. G. Myers, The funds, friends, and faith of happy people, American Psychologist, 55, 56‒67.
  • НПС (Национални просветни Савет) (2011): Индикатори за праћење стања у образовању. Приступљено 4. 11. 2023. на https://archive.erisee.org/sites/default/files/Indicators%20for%20monitoring%20of%20education%202011.pdf
  • Нориш, Робинсон, Вилијамс (2011): J. Norrish, J. Robinson, P. Williams, A
    Model for Positive Education, Corio: Geelong Grammar School.
  • Нориш, Вилијамс, О’Конор, Робинсон (2013): J. M. Norrish, P. Williams,
    M. O’Connor, J. Robinson, An applied framework for positive education, Int. J. Wellbeing, 3, 147–161. https://doi.org/10.5502/ijw.v3i2.2
  • Павот, Динер (2008): W. Pavot, E. Diener, The satisfaction with life scale and the emerging construct of life satisfaction, Journal of Positive Psychology, 3, 137–152.
  • Парк (2004): N. Park, Character strengths and positive youth development, Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 40‒54. https://doi.org/10.1177/0002716203260079
  • Парк (2009): N. Park, Building strengths of character: keys to positive youth development, Reclaiming Children and Youth, 18, 42–47.
  • Патрик, Рајан, Каплан (2007): H. Patrick, A. M., Ryan, A. Kaplan, Early adolescents’ perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement, Journal of Educational Psychology, 99(1), 83–98. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.83
  • Пешикан (2020): А. Пешикан, Учење у образовном контексту, Београд: Службени гласник.
  • Питерсон, Селигмен (2004): C. Peterson, M. E. P. Seligman, Character strenghts and virtues: A handbook and classification, Washington DC: American Psychological Association / New York: Oxford University Press.
  • Поповић, Беара (2022): Д. Поповић, М. Беара, Пројектном наставом ка међупредметним компетенцијама ученика, Иновације у настави, XXXV/2, 131–144. UDK 371.314.6, DOI: 10.5937/inovacije2202131P
  • Поповић, Беара, Белић (2021): D. Popović, M. Beara, M. Belić, Difficulties in the Online Educational Context – Perception of Students, Parents, and Teachers, Узданица, XVIII/2, 67–82. DOI 10.46793/Uzdanica18.II.067P
  • Проктор, Цукајама, Вуд, Молтби, Идис, Линли (2011): C. Proctor, E. Tsukayama, A. M. Wood, J. Maltby, J. F. Eades, P. A. Linley, Strengths gym: The impact of a character strengths-based intervention on the life satisfaction and well-being of adolescents, The Journal of Positive Psychology, 6(5), 377–388. https://doi.org/10.1080/17439760.2011.594079
  • Рајан, Патрик (2001): A. M. Ryan, H. Patrick, The Classroom Social Environ-
    ment and Changes in Adolescents’ Motivation and Engagement During Middle School, American Educational Research Journal, 38(2). https://doi.org/10.3102/00028312038002
  • Развионица (2015): Оквир националног курикулума – Основи учења и наставе. Пројекат „Развионицаˮ, Подршка развоју људског капитала и истраживању – Опште образовање и развој људског капитала. https://www.obrazovanje.org/rs/uploaded/dokumenta/Okvir-nacionalnog-kurikuluma_Osnovi-ucenja-i-nastave.pdf
  • Рашковић (2021): И. Рашковић, Позитивна психологија – могућност примене у домовима ученика, Васпитни рад у домовима ученика средњих школа Републике Србије (Зборник радова), 10, Институт за економију и право, 95–101.
  • Рејвич, Гилам, Чаплин, Селигмен (2013): K. Reivich, J. E. Gillham, T. M. Chaplin, M. E. P. Seligman, From helplessness to optimism: The role of resilience in treating and preventing depression in youth, In: S. Goldstein, R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children, Springer Science + Business Media, 201–214. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3661-4_12
  • Ријавец, Миљковић, Брдар (2008): M. Rijavec, D. Miljković, I. Brdar, Pozitivna psihologija – znanstveno istraživanje ljudskih snaga i sreće, IEP-D2.
  • Ријавец (2015): М. Rijavec, Should happiness be taught in school?, Croatian Journal of Education, 17(1), 229‒240.
  • Ријавец, Јурчец (2023): M. Rijavec, L. Jurčec, Pozitivna psihologija i dobrobit učencev, Vzgoja i izobraževanje, 1‒2, 23‒29.
  • Селигмен, Стин, Парк, Питерсон (2005): M. E. P. Seligman, T. A. Steen, N. Park, P. Peterson, Positive psychology progress: Empirical validation of interventions, American Psychologist, 60(5), 410‒421.
  • Селигмен (2011): М. Seligman, Flourish, New York, NY: Free Press.
  • Селигмен (2018). M. Seligman, PERMA and the building blocks of well-being, The Journal of Positive Psychology, DOI: 10.1080/17439760.2018.1437466
  • Селигмен, Ернст, Гилам, Рејвич, Линкинс (2009): M. Seligman, R. Ernst,
    J. Gillham, K. Reivich, M. Linkins, Positive education: positive psychology and classroom interventions, Oxford Review Of Education, 3(35), 293‒311. https://doi.org/10.1080/03054980902934563
  • СеЦонс/ЦПЖ (2020): SeConS/CPŽ Istraživanje o uticaju pandemije korona virusa na populaciju mladih u Srbiji. Приступљено 5. 11. 2023. на: https://cpz.rs/wp-content/uploads/2020/12/SeConS_CP%C5%BD_-Uticaj-pandemije-korona-virusa-na-populaciju-mladih-u-Srbiji-FINAL.pdf
  • Стојановић, Миловановић, Ћирковић-Миладиновић (2023): Б. Стојановић, Р. Миловановић, И. Р. Ћирковић-Миладиновић, Емоционалне реакције адолесцената у настави, Узданица, XX/1, 215–228. DOI 10.46793/Uzdanica20.1.215S
  • Тинари (2019): C. M. Tinari, Positive Emotions in the Classroom: Tips for Boosting Curiosity, Hope and Belonging. Pristupljeno 29. 10. 2023. na https://freespiritpublishingblog.com/2019/09/30/positive-emotions-in-the-classroom-tips-for-boosting-curiosity-hope-and-belonging/
  • Тугаде, Фредриксон (2004): M. M. Tugade, B. L. Fredrickson, Resilient Individuals Use Positive Emotions to Bounce Back From Negative Emotional Experiences, Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320–333.
  • УНИЦЕФ (2022): UNICEF, Svaki peti adolescent prijavljuje nervozu, u planu jačanje psihosocijalne podrške adolescentima. Saopštenje za medije. https://www.unicef.org/serbia/medija-centar/vesti/konferencija-mentalno-zdravlje-mladih-2022
  • Фрајденберг (2010): E. Frydenberg, Think positively!. London: Continuum International Pub. Group.
  • Фредриксон (2001): B. L. Fredrickson, The role of positive emotions in positive psychology: The Broaden-Ad-Build Theory of positive emotions, American Psychologist, 56(3), 218‒226.
  • Хасед (2008): C. S. Hassed, The essence of health: the seven pillars of wellbeing (1st ed.), Ebury Press.
  • Хикс, Кинг (2009): J. A Hicks, L. A. King, Positive mood and social relatedness as information about meaning in life, The Journal of Positive Psychology, 4(6), 471–482. https://doi.org/10.1080/17439760903271108
  • Хаперт, Џонсон (2010): F. Huppert, D. Johnson, А сontrolled trial of mindfulness training in schools: The importance of practice for an impact on well-being, The Journal of Positive Psychology, 5, 264–274.
  • Ченг, Хзу, Хуанг, Кин, Лиу, Тјан, Лиао, Жу, Ксианг, Чен Јанд Леи (2022): X. Cheng, S. Xu, Y. Huang, C. Qin, K. Liu, M. Tian, X. Liao, X. Zhou, B. Xiang, W. Chen Jand Lei, Initial validation of the Chinese version VIA Youth-96 and age-related changes in character strengths among adolescents, Frontiers in Psychology, 13, 906171.
  • Чиксентмихаљи (2017): М. Чиксентмихаљи, Ток – Психологија оптималног искуства, Федон.
  • Џабари, Шахиди, Панаги, Мазахери, Оберле (2021): M. Jabbari, S. Shahidi, L. Panaghi, M. A. Mazaheri, E. Oberle, Examining the link between character strengths and positive and negative mental health indicators in Iranian adolescents, Journal of Psychoeducational Assessment, 39, 610–622. doi: 10.1177/07342829211005300
  • Шаранчић, Миљковић, Ријавец (2016): S. Šarančić, D. Miljković, M. Rijavec, The impact of the positive psychology program to the well-being (optimism, hope, life satisfaction) of third grade students in the primary school [Paper presentation], 8th European Congress on Positive Psychology, June 28 ‒ July 1 2016, Angers, France.
  • Шверко, Крамар, Спанић, Томас, Вугер (2009): D. Šverko, K. Kramar, A. Spanić, J. Tomas, R. Vuger, Optimizam: Može li se uvježbati?, Knjiga sažetaka 1, Međunarodni kongres psihologa Bosne i Hercegovine.
  • Шошани, Авив (2012): A. Shoshani, I. Aviv, The pillars of strength for first-grade adjustment ‒ Parental and children’s character strengths and the transition to elementary school, The Journal of Positive Psychology, 7(4), 315–326. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.691981