МОТОРИЧКЕ ВЕШТИНЕ, ПОКРЕТ И МАТЕМАТИКА

Методички аспекти наставе математике IV (2021) (стр. 240-253)

АУТОР(И): Слађана Станковић, Александра Алексић Вељковић

Е-АДРЕСА: iskrasladja@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MANM4.240S

САЖЕТАК:

Учење елементарних математичких појмова уз ангажовање читавог тела кроз физички покрет може побољшати математичке перфор мансе код деце. Стицање и развој математичких вештина може се посматра ти као централни когнитивни атрибут у савременом друштву. Уопштено, не размишљамо о развоју моторичких вештина и манипулативних вештина као што је координација рука–око код беба, као основног елемента когнитивног развоја. Фине моторичке вештине снажан су предиктор каснијег постигнућа у области математике. Аутори упућују на то да постоје велике разлике у нивоу математичких способности између деце са најснажнијим и најсиромашнијим моторичким вештинама и да су узети заједно, фине моторичке вештине, по крет и игра, много јачи општи предиктори за остваривање добрих резултата у математици.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

моторичке вештине, покрет, игра, математика.

ЛИТЕРАТУРА:

Adolph, K. E., Berger, S. E. (2006). Motor development, in: W. damon, R. Lerner (Series Eds.), d. Kuhn, R. S. Siegler (Vol. Eds.), Handbook of child psycho- logy: Vol 2: Cognition, perception, and language, 6th ed., New York: Wiley, 161 213.

Altinkоk, M. (2015). Examining the effects of “activity education with co- ordination” on the development of balance and arm power in 6-year-old primary school children, International Online Journal of Educational Sciences, Vol. 7, No. 4, 140–147.

Beck, M. M.., Rune, L. R., Geertsen, S. S., Ritz, C. G., Lundbye-Jensen, J., Wienecke, J. (2016). Motor-Enriched Learning Activities Can improve Mathema- tical Performance in Preadolescent Children, Frontiers in Human Neuroscience, 10, 1–14.

Butterworth, B. (2005). The development of arithmetical abilities, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 3–18.

Castelli, d., Hillman, C., Buck, S., Erwin, H. (2007). Physical fitness and academic achievement in third- and fifth-grade students, International Jorunal of Sport Exercise Psychology, 29, 239–252.

Chaddock-Heyman, L., Erickson, K. i., Holtrop, J. L., Voss, M. W., Pontifex, B., Raine, L. B., Hillman, C. H., Kramer, A. H. (2014). Aerobic fitness is asso- ciated with greater white matter integrity in children, Frontiers in Human Neuro- science, Vol. 8, No. 584, 1–7.

Donnelly, J. E., Hillman, C. H., Castelli, d., Etnier, J. L., Lee, S., Tomporo- wski, P., Lambourne, K., Szabo-Reed, A. (2016). Physical activity, fitness, cogniti- ve function, and academic achievement in children, Medicine and Science in Sports and Exercise, 48, 1197–1222.

Diamond, A. (2000). Close interrelation of motor development and cogniti- ve development and of the cerebellum and prefrontal cortex, Child Development, Vol. 71, 44–56.

Diamond, A. (2015). Effects of physical exercise on executive functions: go- ing beyond simply moving to moving with thought, Annals of Sports Medicine and Research, Vol. 2, No. 1, 1011–1015.

Drollette, E. S., Scudder, M. M., Raine, L. B., Moore, d. R., Saliba, B. J., Pon- tifex, M. B., Hillman, C. H. (2014). Acute exercise facilitates brain function and cognition in children who need it most: an ERP study of individual differences in inhibitory control capacity, Developmental Cognitive Neuroscience, 7, 53–64.

Duncan, G. J., dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, H. K., Klebanov, P., Pagani, L. S., Feinstein, E. L., Brooks-Gun, M., Sexton, J., deckwort, H., Crista, K. (2007). School readiness and later achievement, Developmental Psychology, Vol. 43, No. 6, 1428–1446.

Егерић, M. (2006). Методика развоја почетних математичких појмова, Јагодина: Учитељски факултет.

Geertsen, S. S., Thomas, R., Larsen, M. N., dahn, i. M., Andersen, J. N., Krause-Jensen, M., Korup, V., Nielsen, K. M., Wienecke, J., Ritz, C., Krustru, P., Lundbye-Jensen, J. (2016). Motor skills and exercise capacity are associated with objective measures of cognitive functions and academic performance in preado- lescent children, PLoS ONE, Vol. 11, No. 8, 1–16.

Grissmer, d., Grimm, K., Aiyer, S., Murrah, W. M., Steele, J. (2010). Fine Motor Skills and Early Comprehension of the World: Two New School Readiness indicators, Developmental Psychology, Vol. 46, No. 5, 1008–1017.

Haapala, E. A., Poikkeus, A.-M., Tompuri, T., Kukkonen-Harjula, K., Lep- pänen, P. H. T., Lindi, V., Lakka, T. A. (2014). Associations of Motor and Cardiova- scular Performance with Academic Skills in Children, Medicine & Science in Sports & Exercise, Vol. 46, No. 5, 1016–1024.

Haapala, E. A., Vaisto, J., Lintu, N., Westgate, K., Ekelun, U., Poikkeus, A.- M., Brage, S., Lakka, T. A. (2016). Physical activity and sedentary time in relation to academic achievement in children, Journal of Science and Medicine in Sport, Vol. 20, No. 6, 583–589.

Hillman, C. H., Castelli, d. M., Buck, S. M. (2005). Aerobic fitness and ne- urocognitive function in healthy preadolescent children, Medicine & Science in Sports & Exercise, Vol. 37, No. 11, 1967–1974.

Kantomaa, M. T., Stamatakis, E., Kankaanpäa, A., Kaakinen, M., Rodriguez, A., Taanila, A., Ahonene, T., Jarvelin, M.-R. (2013). Physical activity and obesity mediate the association between childhood motor function and adolescents’ aca- demic achievement, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 110, No. 5, 1917–1922.

Коцић, Ј., Алексић, Д., Тошић, С. (2009). Основе кинезиологије и спортова естетско-координационог карактера, Јагодина: Педагошки факултет.

Копас-Вукашиновић, E. (2006). Улога игре у развоју деце предшколског и млађег школског узраста, Зборник Института за педагошка истраживања, Vol. 38, No. 1, 174–189.

Knežević, A. (2014). Poticanje vizualno-motoričke integracije djece predškolske dobi, Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet.

Li, T. d. (2011). Motorička kontrola u svakodnevnim radnjama, Kanada: Uni- versity Mekmaster.

Lopes, L., Santos, R., Pereira, B., Lopes, V. P. (2013). Associations between gross motor coordination and academic achievement in elementary school chil- dren, Human Movement Science, Vol. 32, No. 1, 9–20.

Mahar, M. M. T., Murphy, S. S. K., Rowe, d. A., Golden, J., Shields, T. A., Raedeke, T. d. (2006). Effects of a classroom-based program on physical activity and on-task behavior, Medicine & Science in Sports & Exercise, Vol. 38, No. 12, 2086–2094.

Montesori, M. (2013). Upijajući um, Beograd: dN Centar, MiBA books.

Мрђа, М., Петронијевић, А., Петровић, Н. (2007). Модел интегрисане наставе математике и физичког васпитања, Педагогија, Vol. 62, No. 4, 620–626.

Pesce, C. (2012). Shifting the focus from quantitative to qualitative exercise characteristics in exercise and cognition research, Journal of Sport and Exercise Psychology, Vol. 34, No. 6, 766–786.

Piek, J. P., dawson, L., Smith, L. M., Gasson, N. (2008). The role of early  fine and gross motor development an leter motor and cognitive ability, Human Movement Science, Vol. 27, No. 5, 668–681.

Parsons, S., Bynner, J. (2005). Does Numeracy Matter More?, London: Natio- nal Research and development Centre for Adult Literacy and Numeracy.

Pontifex, M. M. B., Saliba, B. B. J., Raine, L. B., Picchietti, d. L., Hillman, C. (2013). Exercise improves behavioral, neurocognitive and scholastic perfor- mance in children with AdHd, The Journal of Pediatrics, Vol. 162, No. 3, 543–551.

Schmidt, R., Lee, T. (2014). Motor learning and control, 5nd edition, USA: Human kinetics.

Senturk, U., Beyleroglu, M., Guven, F., Yılmaz, A., Akdenız, H. (2015). Mo- torskills in pre-school education and effects to 5 year old children’s psychomotor development, Turkish Journal of Sport and Exercise, Vol. 17, No. 2, 42–47.

Станковић, С. (2017). Могућности корелације физичког васпитања и математике у предшколском узрасту, Узданица, XiV, 1, 197–205.

Стојановић, Б., Трајковић, П. (2009). Математика у дечјем вртићу, Нови Сад: Драгон.

Tomporowski, P. d., McCullick, B., Pendleton, d. M., Pesce, C. (2015). Exer- cise and children’s cognition: the role of exercise characteristics and a place for metacognition, Journal of Sport and Health Science, Vol. 4, No. 1, 47–55.

Цвејић, Д., Буишић, С. (2012). Интегрисање наставе у циљу повећања физичке активности деце, Настава и васпитање, Vol. 61, No. 4, 754–765.

Vazou, S., Skrade, M. A. B. (2016). intervention integrating physical activity with math: math performance, perceived competence, and need satisfaction, In- ternational Jorunal of Sport Exercise Psychology, Vol. 15, No. 17, 508–522.