UZAJAMNO DELOVANJE SIMETRIJE I TINTINABULI TEHNIKE U KOMPOZICIJI „FRATRES“ ARVA PERTA U KORELACIJI SA IZVOĐAČKIM ASPEKTOM DELA

Muzički Talas 52 (2023) (str. 42-54) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Kata Stojanović

E-ADRESA / E-MAIL: kata.stojanovic97@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT52.42S

SAŽETAK / ABSTRACT:

Rad se bavi kompozicionim i izvođačkim pristupom analizi dela Fratres estonskog kompozitora Arva Perta. Autorov stvaralački credo izrastao je iz specifične umetničke i životne ideologije koju je dosledno sprovodio u svojim delima, kroz jedinstveni muzički jezik tintinabuli. On je kombino- van s principom statičnih i dinamičnih simetrija, pri čemu je između njih uspostavljeno uzajamno delovanje. Obe analize razmatrane su prema metodologiji američkog muzikologa Džona Rinka. Izbor tehnike primenjene u svakoj varijaciji je povezan s prirodom tintinabulija, koja se vezuje za evokaciju zvuka zvona.

Svaka varijacija pred izvođača postavlja tehničke probleme s kojima se muzičar susreće, a u cilju što kvalitetnije i verodostojnije interpretacije potrebno je da ih analitički osvesti i kreativno razreši.

Međusobni odnos teorijske i interpretativne analize razmatran u radu je sapostavljen i korespodentan. Osnovni principi i zaključci oba analitička pristupa idu u prilog tvrdnji da su stvaralački i izvođački aspekti neraskidivo povezani i zavisni jedni od drugih. Da bi se interpretacija protumačila na stilski i konceptualno adekvatan način, neophodno je da se analitički zaključci stave u funkciju izvođenja. Ipak, pri tome je potrebno pokazati kreativnost i, ukoliko se za time ukaže potreba, teorijske zaključke suprotstaviti izvođačkoj analizi, kako bi se dobio celovit i odgovarajući rezultat. Na taj način se interpretacija kvalitativno izdvaja u odnosu na tradicionalnu koncepciju, istovremeno joj dajući individualni pečat

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

Arvo Pert, tintinabuli, simetrija, muzička analiza, analiza interpretacije, Fratres.

LITERATURA / REFERENCES:

  • Bostonia, Marguerite (2009): Musical, Cultural and Performance Structures in the Organ Works of Arvo Part, unpublished PhD , West Virginia University, 43.
  • Bostonia, Marguerite (2012): „Bells as inspiration for tintinabulation“ in: The Cambridge Companion to Arvo Pärt, Andrew Shenton, Cambridge University Press, Cambridge, 128.
  • Elste, Martin (1988): An Interview with Arvo Pärt, https://arvopart.ee/en/arvo-part/article/ an-interview-with-arvo-part/
  • Hillier, Paul (1997): Arvo Pärt, Oxford University Press, 91, 93,
  • Lubow, Arthur (2010): „The Sound of spirit“, The New York Times Magazine, https://www.nytimes. com/2010/10/17/magazine/17part-t.html
  • Quinn, Peter (2012) „Pärt, Arvo“, BBC Music Magazine.
  • Rink, John (2002): (ed), Musical Performance: A Guide to Understanding, Cambridge University Press, 35–58.
  • Sabo, Anica (2012): Ispoljavanje simetrije u muzičkom obliku – pitanja metodologije analize, Fakultet muzičke umetnosti,
  • Salom, Iva (2015): Analiza akustičkih karakteristika zvuka zvona, doktorska disertacija, Univerzitet u Beogradu, Elektrotehnički fakultet.
  • Zivanovic, Rade (2012): Arvo Pärt’s Fratres and his Tintinnabuli Terchnique, Unversity of Agder,
  • Wescot, Wendell (1970): Bells and Their Music With a Recording if bell Sounds, P. Putnam’s Sons, New York, 39.
Izvori preuzeti sa Interneta: