Muzički Talas 52 (2023) (str. 42-54)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Kata Stojanović
E-ADRESA / E-MAIL: kata.stojanovic97@gmail.com
DOI: 10.46793/MT52.42S
SAŽETAK / ABSTRACT:
Rad se bavi kompozicionim i izvođačkim pristupom analizi dela Fratres estonskog kompozitora Arva Perta. Autorov stvaralački credo izrastao je iz specifične umetničke i životne ideologije koju je dosledno sprovodio u svojim delima, kroz jedinstveni muzički jezik tintinabuli. On je kombino- van s principom statičnih i dinamičnih simetrija, pri čemu je između njih uspostavljeno uzajamno delovanje. Obe analize razmatrane su prema metodologiji američkog muzikologa Džona Rinka. Izbor tehnike primenjene u svakoj varijaciji je povezan s prirodom tintinabulija, koja se vezuje za evokaciju zvuka zvona.
Svaka varijacija pred izvođača postavlja tehničke probleme s kojima se muzičar susreće, a u cilju što kvalitetnije i verodostojnije interpretacije potrebno je da ih analitički osvesti i kreativno razreši.
Međusobni odnos teorijske i interpretativne analize razmatran u radu je sapostavljen i korespodentan. Osnovni principi i zaključci oba analitička pristupa idu u prilog tvrdnji da su stvaralački i izvođački aspekti neraskidivo povezani i zavisni jedni od drugih. Da bi se interpretacija protumačila na stilski i konceptualno adekvatan način, neophodno je da se analitički zaključci stave u funkciju izvođenja. Ipak, pri tome je potrebno pokazati kreativnost i, ukoliko se za time ukaže potreba, teorijske zaključke suprotstaviti izvođačkoj analizi, kako bi se dobio celovit i odgovarajući rezultat. Na taj način se interpretacija kvalitativno izdvaja u odnosu na tradicionalnu koncepciju, istovremeno joj dajući individualni pečat
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
Arvo Pert, tintinabuli, simetrija, muzička analiza, analiza interpretacije, Fratres.
LITERATURA / REFERENCES:
- Bostonia, Marguerite (2009): Musical, Cultural and Performance Structures in the Organ Works of Arvo Part, unpublished PhD , West Virginia University, 43.
- Bostonia, Marguerite (2012): „Bells as inspiration for tintinabulation“ in: The Cambridge Companion to Arvo Pärt, Andrew Shenton, Cambridge University Press, Cambridge, 128.
- Elste, Martin (1988): An Interview with Arvo Pärt, https://arvopart.ee/en/arvo-part/article/ an-interview-with-arvo-part/
- Hillier, Paul (1997): Arvo Pärt, Oxford University Press, 91, 93,
- Lubow, Arthur (2010): „The Sound of spirit“, The New York Times Magazine, https://www.nytimes. com/2010/10/17/magazine/17part-t.html
- Quinn, Peter (2012) „Pärt, Arvo“, BBC Music Magazine.
- Rink, John (2002): (ed), Musical Performance: A Guide to Understanding, Cambridge University Press, 35–58.
- Sabo, Anica (2012): Ispoljavanje simetrije u muzičkom obliku – pitanja metodologije analize, Fakultet muzičke umetnosti,
- Salom, Iva (2015): Analiza akustičkih karakteristika zvuka zvona, doktorska disertacija, Univerzitet u Beogradu, Elektrotehnički fakultet.
- Zivanovic, Rade (2012): Arvo Pärt’s Fratres and his Tintinnabuli Terchnique, Unversity of Agder,
- Wescot, Wendell (1970): Bells and Their Music With a Recording if bell Sounds, P. Putnam’s Sons, New York, 39.
Izvori preuzeti sa Interneta:
- Arvo Pärt Centre, Arvo Pärt Biography, https://arvopart.ee/en/arvo-part/
- Arvo Pärt Centre, Works, Fratres, https://arvopart.ee/en/arvo-part/works/
- http://musicinmovement.eu/composers/arvo-part/Fratres-871237466
- bettersleep.com/blog/science-behind-solfeggio-frequencies/
- Stephen Reese, https://avareurgente.com/bs/objasnjena-sveta-geometrija-sve-sto-trebate-znati