„A GALAKSIJA OKOLO SIJA“ – MAGNUM OPUS VLADANA RADOVANOVIĆA

Muzički Talas 52 (2023) (str. 18-32) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Biljana Leković

E-ADRESA / E-MAIL: biljana_sreckovic@yahoo.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT52.18L

SAŽETAK / ABSTRACT:

A galaksija okolo sija predstavlja monumentalno, izrazito složeno i slojevi- to ostvarenje koje pripada sferi sintezijske umetnosti, autentičnom konceptu na kojem je Vladan Radovanović radio još od 1957. godine, a koji podrazumeva, najopštije rečeno, uodnošavanje različitih, tj. „raznočulnih medija“. Radovanovićeva kontinuirana i predana umetnička istraživanja, delanja ili, kako bi on naglasio, „duhotvorenja“, usmerena ka realizaciji sintezijske umetnosti, dobijaju najkompleksniju realizaciju upravo u ovom ostvarenju koje možemo pojmiti kao vrhunac njegovog stvaralaštva, te njegov magnum opus. Dok, s jedne strane, ovo delo sublimira lični put umetnika u kontekstu njegove poetike i lokalne umetničke

scene, na kojoj, sa sigurnošću možemo reći, nema pandana ni uzora, s druge, ono predstavlja i primer umetničke prakse referentne i reprezentativne na svetskom nivou. Ovakav ishod posledica je, između ostalog, Radovanovićeve istančane umetničke intuicije, darovitosti i izražene vizionarske sposobnosti da samouvereno ’korača’ ispred svog vremena, zbog čega je u mnogim umetničkim oblastima njegova pionirska uloga neupitna. Upravo i ovaj rad, kao najsloženiji primer njegovog sintezijskog dela, potvrđuje unikatnu pozi- ciju Radovanovića kao stvaraoca u sferi domaće umetnosti, a i šire. U središtu ovog teksta je predstavljanje i analitičko čitanje ostvarenja A galaksija okolo sija, najpre iz vizure autorove poetike/autopoetike (što obuhvata kako sagledavanje samog procesa nastanka, tehničkih osobenosti, tako i razmatranje svih aspekata uključenih medijskih niti, od materijalnih do značenjskih), kao i teorijsko problematizovanje osnovnih ideja koje su u njegovoj osnovi.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

Vladan Radovanović, sintezijska umetnost, višemedijska umetnost, mediji, instalacija, sintezijska instalacija, par- ticipatorna umetnost – „poliinterakcija

LITERATURA / REFERENCES:

Citirana literatura:
  • Bandt, Ros (2006): “Sound Installation: blurring the boundaries of the eye, the ear, space and time”, Contemporary Music Review, vol. 25, Issue 4, 353–367. https://doi.org/10.1080/07494460600761021.
  • Belančić, Milorad (2013): „Jedan osobeni pluralizam (O opusu Vladana Radovanovića)“, Stvarala- štvo Vladana Radovanovića – zbornik radova, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd, 189–202.
  • Bishop, Claire (2012): Artificial Hells – Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London/New York: Verso, 1, 2.
  • Bishop, Claire (2005): Installation Art. London: Tate Publishing.
  • Vasić, Čedomir (2021): „Ka totalnom umetničkom delu“, u: A galaksija okolo sija/And the Galaxy Shines Around, katalog sa izložbe, Rams Gallery, Beograd, 33–39.
  • Velmar-Janković, Svetlana (2013): „O proznim iskazima Vladana Radovanovića“, Stvaralaštvo Vla- dana Radovanovića – zbornik radova, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd, 100–123.
    Veselinović-Hofman, Mirjana (2007): Pred muzičkim delom, Zavod za udžbenike, Beograd, 100–101.
  • Delez, Žil (2017):. Šta je stvaralački čin?, FMK, Beograd, 3–4.
  • Delez, Žil (2010): Pregovori (1972–1990). Karopos, Loznica, 214.
  • Denegri, Ješa (2021): „Razgovor sa Vladanom Radovanovićem (1. deo)“, ASA (Architectura/Scientia/Ars – Arhitektura/Nauka/Umetnost), br. 9, 80–85.
    Janković, Ivana (2003): „Sintezijska umetnost Vladana Radovanovića“, Muzikologija, br. 3, 141–186.
  • Jocić, Miloš (2021): „Vizuelni elementi u prozi srpske neoavangarde i postmodernizma“, doktorska disertacija, rukopis, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, mentor dr Gojko Tešić, red. prof. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18609.
  • Lazar, Aleksandra (2022): „Ars totum requirit hominem“, https://art.wiener.co.rs/news/ars-totum-requirit- hominem-2/.
    Leković, Biljana (2019): Sound art/zvukovna umetnost: muzikološka perspektiva – teorije. Beograd: Univerzitet umetnosti, Katedra za muzikologiju.
  • Medić, Milena (1997): „Razgovor sa Vladanom Radovanovićem“, Muzički talas. br. 3–6, god. 4, Clio, Beograd, XVI–XXIII.
  • Mikić, Vesna (2013): „Vladan Radovanović – sintezijska umetnost ili umeće uspostavljanja relacija“, Stvaralaštvo Vladana Radovanovića – zbornik radova. Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd, 178–188.
  • Milin, Melita (2021): „A galaksija okolo sija“, u: A galaksija okolo sija/And the Galaxy Shines Around, katalog sa izložbe, Rams Gallery, Beograd, 26–32.
  • Radovanović, Vladan (2021): „A galaksija okolo sija – poetika projekta“, A galaksija okolo sija/And the Galaxy Shines Around, katalog projekta, Rams Gallery, Beograd, 2–22.
  • Radovanović, Vladan (2005): „Sintezijska umetnost/Art Synthesis“. Vladan Radovanović – Sintezij- ska umetnost/Art Synthesis – Jednomedijsko i višemedijsko stvaralaštvo Vladana Radovanovića, 1947–2005/Vladan Radovanović – Mono-media and Polymedia Art, 1947–2005, Narodni muzej Kragujevac, Kragujevac, 138–154.
    Ferrando, Francesca (2019): Philosophical Posthumanism, Bloomsbury Academic, London, New York, 39.
  • Šuica, Nikola (2013): „Metamorfički postupak u vokovizuelnim delima Vladana Radovanovća“. Stvaralaštvo Vladana Radovanovića – zbornik radova, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Beograd, 139–159.
Vebografija: